Magyar English Híreink (RSS 2.0)

Üdvözöljük a

Német autóipari szereplők tervei és helyzetük az e-mobilitás területén a kínai piaci helyzet megőrzése érdekében | MKIK

honlapján!

-

Tagozataink

Német autóipari szereplők tervei és helyzetük az e-mobilitás területén a kínai piaci helyzet megőrzése érdekében

Szerző: Perlaky Barbara | 2017. május 12.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

 

A német autógyártók és beszállítók közös érdeke, hogy a cégek megőrizzék helyzetüket a kínai piacon. A sanghaji autóipari vásár keretében nem csak új modellek kerültek bemutatásra, hanem szembesültek a kínai piac protekcionista intézkedéseivel, amelyek komoly kihívások elé állítják őket. Új alkatrészek, szabályozások és a Kínába telepített gyártás lehet szükséges ahhoz, hogy az elektromobilitásban piacukat meg tudják tartani.

Az elektromobilitás a német autóipar jövőbeni terveiben kiemelt jelentőségű. Az egyes gyártók és iparági szereplők különböző időpontokra jósolják az elterjedés mértékét és a fejlődés ütemét. Legutóbb Klaus Rosenfeld, a Schaeffler cég vezetője a sanghaji autóvásáron nyilatkozott úgy, hogy 2030-ra 30% tisztán e-autó, 40% hibridhajtású és csak 30% belső égésű motorral szerelt autó fog közlekedni. Ennek a gyorsütemű fejlődésnek egyik hajtóereje a kínai piac lesz. A tavaly eladott kb. 870 ezer e-autóból 507 ezer Kínában talált gazdára. A beszállítóknak a gyártók által diktált tempót tartani kell, de a Schaeffler éves 13 milliárd eurónyi forgalmának fele még mindig a hagyományos motoralkatrészekből származik. Az elnök elmondta, hogy a „holnap mobilitása” szlogennel a cég a jövőben többet fordít az elektromos hajtásokhoz szükséges mechanikai alkatrészek fejlesztésére és gyártására. Véleménye szerint fel fog gyorsulni az iparág, de ha a fenti jóslata beválik, akkor az autók 70%-a rendelkezni fog elektromotorral, ugyanakkor a másik oldalról tekintve, 70% hagyományos motorral is. Bizonyos termékeikre nem lesz szükség, újakra viszont igen.

 

A sanghaji vásárt a VW is kiemelten kezeli, mindjárt három e-modell premierjét is itt tartották. Az ok, hogy a VW szeretné megtartani piacvezető szerepét, amelyet a kínai piacon az utóbbi években a benzinmotoros modellekkel ért el. A környezetvédelmi szempontok alapján Kína 2020-ra 5 millió e-autót szeretne üzembe helyezni, amely célt akár éves kötelező kvótákkal is segítenék. Ez évente 8%-os növekedést irányozna elő az új autóknál. Noha ez nem eldöntött tény, Jochem Heizmann, a VW kínai piacáért felelős vezetője szerint a VW képes lesz ezzel lépést tartani. Ehhez először a Kínában gyártott plug-in-hibridek számát növelnék, amelyhez 4 milliárd eurós befektetést irányoztak elő. 2020-ra 400 ezer e-autót szeretnének eladni, 2025-re viszont már másfél milliót. Felmerült annak a lehetősége is, hogy a tisztán elektromos hajtással rendelkező e-Golfokat is Kínában készítsék. Ez azért is érdekes, mert áprilisban indult be a drezdai „kirakatgyárban” ennek a modellnek az összeszerelése. Az „I.D. Cross Elektro SUV” nevű elektromos terepjárót már Ázsiában kezdik gyártani. A VW felismerve a kínai trendeket, és csökkentendő a dízelbotrány hatásait, ismét jó úton halad, hogy világméretben is piacvezető maradjon.

 

A szabályozási kérdések azonban megnehezítik nem csak a VW és beszállítói, hanem a többi német autógyártó dolgát is. A kínai kormány szabványosítási eljárásai miatt egy Németországban típus- és szériagyártási engedéllyel rendelkező e-autó nem használható Kínában, csak ha a kínai töltőállomásokhoz szükséges tartozékokkal kiegészítik, átépítik. Hasonló a helyzet a telepekkel is: mivel a japán és dél-koreai gyártók nem kaptak licenszet, kínai akkumulátorok kerülhetnek csak az autókba. A német gyártók az akkumulátorgyártást is saját kézbe vennék a minőségbiztosítás érdekében – akár egy kínai telephelyű gyárban készítve azokat. További problémát jelenthet az adatbiztonság és az ipari kémkedés szempontjából, hogy Peking előírná az állam hozzáférési jogát a szenzorok és az autó által gyűjtött és tárolt adataihoz. Hasonló a helyzet az autonóm vezetés területén is, olyan szabályozások és szabványok lépnek életbe, amelyek kivételezett helyzetet teremtenek a kínai gyártóknak és ügyfeleknek. A GPS navigáció is csak a kínai műholdakon át történhet, de a térképadatokhoz is csak kínai cégeknek van teljes hozzáférése. A német gyártók későn ismerték fel a problémát, és ez akár a kínai piaci részesedésük rovására is mehet.

 

Az elektromobilitás azonban járulékos lehetőségeket is tartogat. Elke Temme, az Innogy Elektromobilitás részleg vezetője nyilatkozott arról, hogy a nagy áruházaknak, éttermeknek, hoteleknek érdemes lenne a vásárlóik számára ingyenes töltést biztosítani. Nem csak az imázs miatt jó ez, hanem mert tovább maradnak és költenek a vásárlók ott, ahol ez rendelkezésre áll. Az Innogy 50 németországi Aldi áruházhoz telepített töltőt, amely a tetőn elhelyezett napelemekből nyeri az energiát. Egyes cégek – amelyek nem akarják ingyen adni az áramot – levásárolhatóvá teszik a költségeket vagy kuponok formájában adnak kedvezményt a töltéshez. A cég vizsgálja az így kipróbált modell más országokban történő bevezetését is.

 

Készítette: dr. Wersényi György