Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Együttműködés a VW és a Ford között

2019. augusztus 21.

Egy éve kezdődtek a tárgyalások a VW és Ford között egy esetleges együttműködés lehetőségéről. Eredetileg a VW szerette volna piaci pozícióját a nagyméretű pick up-ok terén az USA-ban kiépíteni, miután az európai és ázsiai piacokra tervezett VW Amarok nem váltotta be a hozzá fűzött reményeket az országban. A Ford ezzel szemben az autonóm vezetés fejlesztéséhez keresett partnereket, ami sokkal költségesebbnek és nehezebbnek ígérkezett a vártakhoz képest.

A megegyezés végül a napokban jött létre két területen az amúgy konkurens vállalatok között. A Ford átveszi a VW elektromos autókba szánt architektúráját, az úgy nevezett MEB platformot, míg az autonóm vezetés területén a Ford részleges tulajdonában álló Argo AI-ben szerez tulajdonrészt a VW 2,6 mrd USD beruházással. Így minkét vállalat egyenlő részben lesz résztulajdonos az Argo AI-ben és egyben többségi hányaddal rendelkeznek abban. Az Argo AI egy fiatal vállalkozás, 100 Ford gépkocsival tesztelik az autonóm vezetést 5 amerikai városban.

A VW 2016 óta 7 mrd USD fordított a MEB elektromos autó platform fejlesztésére. A konszern tervei szerint ez a platform alkalmas lesz az elektromos autók alacsony költségű tömeggyártására. A MEB „alkalmazási területe az egészen kicsi városi autóktól kezdve a limuzinokon keresztül a mini buszokig terjed”- nyilatkozta Herbert Diess, VW vezérigazgató. Minél több autó gyártása alapul ezen a platformon, annál alacsonyabb lesz a költsége. Ilyen platformon készülnek már egy ideje a benzin és dízel motoros gépkocsik is, de ennek a platformnak az értékesítése konkurens gyártók felé nem jöhetett szóba, mert olyan motor fejlesztések társultak hozzá, amik szigorú üzemtitoknak számítottak.

Az elektromos platformnál ilyen probléma nincs, ezért is valósulhatott meg a két vállalat közötti együttműködés ezen a területen. A VW az együttműködés által egyfajta beszállítójává fog válni a Fordnak, aki megvásárolja a MEB platformokat. A Ford egyelőre egy típus gyártását tervezi európai üzemeiben ezen a platformon. 2023-ban kerülhet a piacra a közös fejlesztésű elektromos jármű, amiből 6 éven belül 600.000 db értékesítését tervezi a konszern. Az ebből származó bevételt 10-20 mrd USD-ra becsüli a Ford, ami autónként 17.000-34.000 EUR-t jelent. A VW ezzel szemben 2025-ben már 3 millió elektromos járművet szeretne értékesíteni, ennek érdekében 32 mrd EUR-t költ az elkövetkezendő 5 évben a fejlesztésre. Az üzletből mindkét vállalat profitál, míg a Ford az elmaradását az elektromobilitás területén gyorsan be tudja hozni a VW fejlesztéseknek köszönhetően, addig a VW plusz bevételekhez jut a saját eladásain kívül, nem csak a Fordtól, hanem várhatóan más autóipari vállalatoktól is a MEB platform értékesítésén keresztül.

Az Argo AI-ban való VW befektetéssel kapcsolatban Jim Hackett, Ford vezér azt nyilatkozta, hogy „az együttműködéssel megnő az autonóm vezetés területén a két vállalat teljesítménye és hatásköre”. A VW teljes mértékben integrálni tervezi a 200 fős autonóm közlekedés fejlesztésével foglalkozó AID (Autonomous Intelligent Driving) részlegét, és ezzel 700 főre nő az Argo ID létszáma. A közös fejlesztések eredménye 2025-re olyan rendszereket hozhat létre a tervek szerint, mint például a sofőr nélküli taxi szolgáltatások.

A VW számára további előnyt jelent az együttműködés az amerikai piacon abban a tekintetben is, hogy a Forddal való együttműködés hatására már a beszállítóknak is megéri a fejlesztésekbe beruházni. „Nem minden beszállító van arról meggyőzödve, hogy az elektromobilitás ilyen nagy mértékben teret ölt”, mondta ennek kapcsán  Stefan Sommer a VW beszerzője.

A szakemberek között pozitív volt a hír fogadtatása: „Úgy gondoljuk, hogy az együttműködés mindkét vállalat számára kedvező”, mondta Daniel Schwarz a Credit Suisse autóipari elemzője. Szakértők az együttműködés mögött sokkal szélesebb összefonódást sejtenek a két konszern között, mint a most konkretizálódott térületek. Véleményük szerint elsősorban a kínai piac rejt komoly potenciált a két konszern számára az együttműködésben.

Készítette: Komma Krisztián, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az MKIK a Brit Nagykövetséggel közösen 2019. szeptember 26-án „Fókuszban a BREXIT” című rendezvényt szervez a Brit Rezidencián.
Az MKIK és a BOKIK magyar-német üzleti és beszállítói fórumot szervez 2019. szeptember 24-én, 14.00 órától Miskolcon