AA

ELŐRE MENEKÜLÉS HELYETT TUDATOS TERVEZÉS, FELÉRTÉKELŐDÖTT A DIGITÁLIS TECHNOLÓGIÁK SZEREPE

2020. október 12.

ELŐRE MENEKÜLÉS HELYETT TUDATOS TERVEZÉS, FELÉRTÉKELŐDÖTT A DIGITÁLIS TECHNOLÓGIÁK SZEREPE

A járványügyi időszak első hullámában a híradások „kifosztott” elektronikai üzletekről, hónapokban mérhető webshopos szállításokról, az informatikai eszközök iránti kielégíthetetlen keresletről szóltak. Valóban összegezhető így az első időszaki tapasztalat, illetve van-e változás a mostani időszakban? Czimbalmos Leventével, a Modern Vállalkozások Programja szakmai vezetőjével készült interjú az M1 Ma Reggel c. műsorában.

 

Tavasszal erős pesszimizmus jellemezte a kkv szektort, de úgy tűnik a borús jövőképpel ellentétben végül tisztességgel helyt tudtak állni a cégek. Ehhez nyilván nagyban szükség volt a digitális technológiákra, szakemberek arról beszélnek, hogy éveket ugrottak előre a vállalkozások digitális fejlettség tekintetében. A Modern Vállalkozások Programja közel 20.000 céggel van országszerte kapcsolatban, több mint 12.000 díjmentes informatikai átvilágítást tudhat maga mögött. Ezen tapasztalatok alapján is elmondható, hogy a cégeknek egy ilyen krízis zökkenőmentes átvészeléséhez öt fontos feltételről szükséges gondoskodniuk (már ami a dolog digitális aspektusához tartozik): az informatikai eszközökről (1), belső munkafolyamatokat, kommunikációt, kollaborációt támogató szoftverekről (2), az otthoni munkavégzésre alkalmas „házi” infrastruktúra kiépítettségéről és egyéb körülmények biztosításáról (3), a szolgáltatások digitalizációjáról (az ügyfélkör és versenypozíció megtartása érdekében) (4) illetve utoljára hagyva, de nagyon nem utolsó sorban az IT és információbiztonságról (5).

 

Amíg az első hullámban a nulladik lépés megugrása is kihívásokat jelentett a vállalkozások életében, a mostani időszakban az első három feltételt bizonyosan kipipálva, sokkal felkészültebben néznek elébe a krízisnek, emelte ki Czimbalmos Levente. A fundamentumok tehát már megvannak, nyílászárók nélkül viszont a ház huzatos, kerítés nélkül pedig védtelen. Az előre menekülés politikáját fel kell váltania a tudatos tervezésnek, és az ebből fakadó következetes fejlesztéseknek. Mi, a Modern Vállalkozások Programjában tisztában vagyunk vele, hogy önmagában a digitalizáció nem jelent megoldást a vállalkozások válságkezelésére, főleg nem az alapvetően érintett ágazatokban. Ennek ellenére azt is látjuk, hogy a pandémia által előidézett helyzet kezelésére ez lehet az egyik leghatékonyabb eszköz. 

 

A krízisnek tehát egyfajta katalizátor szerepe van. Satya Nadella a Microsoft vezetője az első hullám cca. három hónapja alatt egyenesen 10 évnyi fejlesztés megvalósulásáról beszélt a vállalati szektorban. A Program is mérte, monitorozta az ügyfeleit, azaz akiket korábban vagy mostanra már ellátott a tanácsadói hálózat útmutatással, azokat visszakövetve egyértelműen látható, hogy akik nyitottabbak az innovációra, gyorsabban is reagálnak. Egy ilyen cégnek a túlélési (vagy akár előnyszerzési) lehetőségei is sokkalta nagyobbak. Nem szabad ugyanakkor elfelejteni, hogy a nagy mértékű, hirtelen változás akár a kívánttal ellentétes hatást is eredményezhet. Sokan például előre rohantak az üzleti szolgáltatásaik online kivezetésével, holott a belső háttérfolyamatok erre nem voltak felkészítve.

 

Egy neves nemzetközi szakportál szerint 40%-al nőtt a távoli kapcsolattal elért gépek száma, mialatt csak márciusban és áprilisban 400%-al! emelkedett a „brut force” automata támadások aránya. Mindeközben a cégek egyharmada sem foglalkozik a belső informatikai hálózat és felhasználói eszközök megfelelő védelmével.

 

A fentebb vázolt problémák megoldásához a Modern Vállalkozások Programja kifejezetten infokommunikációs tanácsadást végez, mindezt díjmentesen. A kollégák hazai pályán keresik fel a cégeket, a vezetőkkel közösen tárják fel a digitális fejlődés akadályait, fejlesztési ötletek adnak, koncepciót készítenek, a Programban minősített informatikai megoldásokat és azokhoz forrásokat ajánlanak. Ez egy 360°-os szolgáltatási modell, de a küszöböt átlépni nyilván a cégnek kell. A magunk részéről igyekeztünk a szolgáltatásainkat kontaktusmentessé tenni, rendezvényeink a virtuális térben valósulnak meg, vannak hasznos, szemléletformáló tartalmaink, illetve nagyon várjuk az új, várhatóan 2021-ben megjelenő vállalati infokommunikációs pályázati forrásokat is – emelte ki Czimbalmos Levente.

 

A teljes interjú a https://vallalkozzdigitalisan.hu/hirek/hir?id=825

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Üzleti eredmények a szubszaharai országokban workshopot szervez a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Afrika Tagozata 2024. május 9-én, 10:00 órakor a kamarában.
Velünk a vállalkozásodért – amit a jövőről tudni érdemes címmel indított vállalkozásfejlesztési rendezvénysorozat a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara. A programsorozat első állomása Debrecen volt...
X public.szechenyi.title