Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Német tartományok pártokon átívelő autóipari együttműködése

2019. június 20.

A három autóipari fellegvárnak számító tartomány, Alsó-Szászország, Bajorország és Baden-Württemberg miniszterelnökei sajtótájékoztatón jelentették be közös autóipari megállapodásukat.

A három tartományi miniszterelnök megállapodott, hogy szorosabban együttműködik a töltőállomások lefedettségének növelése érdekében, a versenyképes akkumulátorgyártás megteremtésében, a jövő technológiáinak közös képzési struktúrájának kidolgozásában, és közös kutatóprogramokban. Így kívánják felvenni a versenyt Kínával és az Egyesült Államokkal, és megvédeni a német munkahelyeket az autóiparban. Céljuk az is, hogy megakadályozzák az elhamarkodott és átgondolatlan döntéseket. Ehhez kérik a szövetségi kormány segítségét.

A tartományi miniszterelnökök aggodalmukat fejezték ki, hogy a szövetségi kormány késlekedik az elektromobilitás irányainak kijelölésével, ami hátráltatja a klímabarát mobilitási fordulatot. A német autógyárak fontos adófizetők és munkaadók, de hathatós iránymutatás nélkül közvetlenül a környezetvédelmi szervezetek és klímaaktivisták nyomásgyakorlásának vannak kitéve.

Az elektromobilitás sikerének egyik kulcsfontosságú tényezője a megfelelő mennyiségben és területi eloszlásban rendelkezésre álló töltőinfrastruktúra.  A töltőállomások még mindig szűkös kínálata és a területi lefedettség hiánya ezért jelentős akadálya az e-mobilitás elterjedésének. Reformra szorulnak többek között a lakóingatlanokra és az ingatlanok bérbeadására vonatkozó jogszabályok, mert a jelenlegi rendelkezések jelentősen akadályozzák az elektromos autókhoz szükséges töltőállomások telepítését a lakásokhoz tartozó mélygarázsokban. A tartományi miniszterek emellett a közúti közlekedési koncepció átalakításának felgyorsítására, és az elektromobilitás keretfeltételeinek javítására szólították fel a szövetségi kormányt.

Mindhárom tartományi miniszterelnök egyetértett abban, hogy az autógyáraknak minél előbb elektromos autók gyártására kell átállniuk. A klímacélok, az Európai Bizottság szigorúbb kibocsátási határértékei, és az emberek klímavédelem iránti növekvő elköteleződése mind a politikusokat, mind az iparágat rákényszerítik a változásokra. A CO2 kibocsátás szempontjából harmadik legfontosabb a közlekedési ágazat a járműipar, amelynek gyors fejlődése globális kihívások elé állítja a klímapolitikát. Az 1990-es évet bázis évnek tekintve a gépjárművek CO2 kibocsátása jelentősen megnövekedett, és az elkövetkezendő években is nőni fog. Ezért az e-mobilitás elterjedése elengedhetetlen Németország számára ahhoz, hogy klímacéljait teljesítse.

„A klímavédelem fontos, és az autóipar eddig a probléma része volt, mostantól viszont a megoldás része szeretne lenni” - mondta Stephan Weil (SPD), Alsó-Szászország miniszterelnöke.

Weil az autóiparban erős tartományok további erőteljesebb beavatkozását ígérte. „Fokozódni fog a nyomás. Az olyan tartományokat, mint Észak-Rajna-Vesztfália, Szászország, Rajna-Pfalz és Hessen szintén be kell vonni. A Szövetségi Tanács megfogalmazott célja, hogy az e-járművek elsőbbséget élvezzenek a forgalomtervezésben” - nyilatkozta Weil.

Winfried Kretschmann (Zöldek) Baden-Württemberg miniszterelnöke a német autóipar fontosságát hangsúlyozta és dicsérte eredményeit. „Gyáraink modern dízeljei kiváló járművek és elektromos autóik sem rosszabbak, mint a Tesla. Felszólítjuk a szövetségi kormányt a szükséges keretfeltételek megteremtésére ahhoz, hogy Németországban megvalósulhasson a környezetkímélő közlekedés. A mobilitás forradalmában az autó fontos szerepet fog játszani, nyilvánvaló, hogy egyre több autót fognak értékesíteni. A kérdés csak az, hogy ezek mely gyárakból kerülnek ki”.

„Már nem elég beszélni a klímavédelemről, hanem gyakorolnunk is kell azt. A technológia kifejlesztésénél nagyobb sebességre van szükség. A tartományokat be kell vonni az újtípusú mobilitás alakításába, többek között a nemzeti mobilitási platform keretében. Nagy szaktudással rendelkezünk, amit nem szabad figyelmen kívül hagyni" - mondta Kretschmann.

„Két évet töltöttünk azzal, hogy a múlt hibáiról vitatkoztunk, és ezzel sok időt veszítettünk. Most szükségünk van egy technológiai lendületre a környezetbarát közlekedésre való áttéréshez”- mondta Markus Söder (CSU), Bajorország miniszterelnöke.

„Határozott, nagy lépésekre van szükség, össznemzeti szinten, sőt még inkább európai szinten” - nyilatkozta Dr. Ferdinand Dudenhöffer (Duisburg-Esseni Egyetem) autóipari szakértő. Az adófizetői pénzek milliárdos elherdálásának tartja az akkumulátorgyárak építését olyan óriás konkurensekkel, mint a CATL, Samsung, Panasonic, LG Chem szemben. Sokkal inkább új anyagok fejlesztésre kellene helyezni a hangsúlyt, amiben amúgy is előnye van a német vegyiparnak. Mivel az akkumulátor költségeinek csak 5 %-át teszi ki a hozzáadott érték, és 95 %-át az anyag, így a fejlesztésben komoly lehetőségek vannak – teszi hozzá Dudenhöffer.

„Hatalmas pénzekre van szükség a klímasemleges és digitális járművek fejlesztéséhez, valamint az éghajlatvédelemhez szükséges új mobilitási koncepciók kidolgozásához. Az autógyártók és a beszállítók a kihívás kezelése érdekében egyre inkább együttműködnek egymással és más iparágak vállalataival. Ez azonban nem elég: a kormányok politikai akaratára van szükség ahhoz, hogy elsőbbséget biztosítsanak az elektromobilitásnak, és támogassák az ehhez szükséges kutatásokat és fejlesztéseket. Erre egymagában egyetlen tartomány sem képes, ezért működünk együtt, akár csak az iparági szereplők” - indokolta Kretschmann a háromoldalú szövetséget.

Andreas Scheuer (CSU) szövetségi közlekedési miniszter örömét fejezte ki a három tartományi miniszterelnök fellépése nyomán. "Nagyon örülök, hogy a három miniszterelnök pártokon átívelően a mobilitás jövőét szorgalmazza az autóipar számára kulcsfontosságú tartományokban. Több mint 50 konkrét intézkedésem, amelyeket a szövetségi klímakabinetben szorgalmazok, így további hátszelet kap.”

Ezzel szemben a Die Welt kommentárjában úgy véli, hogy „a közlekedési miniszter nyilvánvalóan félreértette a miniszterelnökök fellépését. Amit Kretschmann, Weil és Söder keltett az nem hátszél, hanem vihar a szövetségi kormány ellen”.

Az FDP frakcióvezető helyettese, Michael Theurer kritikával illette a kezdeményezést. Véleménye szerint ahelyett, hogy a kormányok különböző intézkedésekkel beavatkoznak az autóipari döntésekbe, melyek a robbanómotorok kiszorításához vezetnek, inkább a kibocsátási határértékek módosításán kellene elgondolkodjanak.

Június 24-re autóipari csúcstalálkozót hívott össze a kancellária. A találkozón több szövetségi miniszter, az Unió és az SPD vezetői, valamint az autóipar és a szakszervezetek képviselői vesznek részt.

Készítette: Komma Krisztián, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Tájékoztatás a Német Szövetségi Kormány által 2018. november 15-én elfogadott Mesterséges Intelligencia Stratégiáról
A Német-Orosz Külker. Kamara (AHK) közzétette jelentését a tagvállalatainak megkérdezésével készült üzleti klíma felméréséről