A Tanács elfogadta a gazdasági és egyéni korlátozó intézkedések 18. csomagját, amely jelentős csapást mér Oroszország energia- és katonai ágazatára, valamint bankszektorára, továbbá az EU-val folytatott kereskedelmére, és biztosítja az elszámoltatást Oroszország Ukrajna elleni, folytatódó agressziós háborújával kapcsolatban. Ezen túlmenően a Tanács további intézkedésekről állapodott meg Belaruszra vonatkozóan, és ezekkel kiegészítette a csomagot.
A Tanács megállapodott egy jelentős, 55 bejegyzést tartalmazó jegyzékről, amelyen 14 olyan személy és 41 olyan szervezet szerepel, akiket, illetve amelyeket felelősség terhel az Ukrajna területi integritását, szuverenitását és függetlenségét aláásó vagy fenyegető intézkedésekért, és ezzel a jegyzékbe vett személyek száma immár több mint 2500.
Energia
A csomag révén az EU számos különböző intézkedéssel csökkenti Oroszország energiabevételeit. Az EU 60 USD/hordóról 47,6 USD/hordóra csökkenti a nyersolajra vonatkozó árplafont annak érdekében, hogy azt hozzáigazítsa a jelenlegi globális olajárakhoz, továbbá automatikus és dinamikus mechanizmust vezet be az olajárplafon módosítására és annak biztosítására, hogy ez az árplafon hatékony legyen. Az olajexport még mindig az orosz kormány bevételeinek egyharmadát teszi ki.
Az EU emellett további szankciókat is kiszab az árnyékflottateljes értékláncában. További 105 hajóra vonatkozik majd kikötői belépési tilalom és a tengeri szállításhoz kapcsolódó szolgáltatások széles körének nyújtására vonatkozó tilalom, és ezzel a jegyzékbe vett hajók száma 444-re emelkedik.
Teljes körű szankciók (vagyonbefagyasztás, utazási tilalom, erőforrások rendelkezésre bocsátásának tilalma) irányulnak az árnyékflotta hajóit kezelő orosz és nemzetközi vállalatokra, az orosz nyersolajjal kereskedőkre és az árnyékflotta egyik fő ügyfelére – egy indiai finomítóra, amelynek a Rosneft a fő részvényese.
Ezen túlmenően az EU behozatali tilalmat vezet be az orosz nyersolajból előállított és bármely – az Egyesült Királyságtól, az Egyesült Államoktól, Kanadától, Norvégiától és Svájctól eltérő – harmadik országból származó finomított kőolajtermékekre vonatkozóan, megakadályozva ezzel, hogy Oroszország nyersolaja a hátsó ajtón keresztül bejusson az uniós piacra.
Az EU emellett teljes körű ügyleti tilalmat vezet be az Északi Áramlat 1 és 2 tekintetében, többek között áruk és szolgáltatások nyújtása tekintetében, ezáltal megakadályozva az Északi Áramlat 1 és 2 csővezetékek befejezését, karbantartását, üzemeltetését és bárminemű jövőbeli használatát.
Banki szolgáltatások
Az EU tovább szigorította azt a meglévő tilalmat, amely uniós székhelyű szervezetek speciális pénzügyi üzenetszolgáltatásainak bizonyos orosz bankok számára történő nyújtására vonatkozik, és teljes körű ügyleti tilalommá alakította azt. Ez 22 további orosz bankra fog vonatkozni, azon 23 bankon felül, amelyek már e tilalom hatálya alá tartoznak.
Az EU csökkenti az olyan harmadik országbeli pénzügyi intézmények és hitelintézetek, valamint kriptoeszköz-szolgáltatók szankcionálásának küszöbértékét, amelyek akadályozzák az Oroszországgal szembeni szankciós intézkedéseket, támogatják Oroszország agressziós háborúját, vagy kapcsolódnak ahhoz a pénzügyi üzenetküldő rendszerhez (SPFS), amely az Orosz Központi Bank által kifejlesztett és az orosz bankoknak az uniós szankciók hatásaitól való védelmére használt alternatív orosz pénzügyi üzenetküldő szolgáltatás.
Az EU emellett kiterjeszti a harmadik országok olyan pénzügyi intézményeire és hitelintézeteire, valamint kriptoeszköz-szolgáltatóira vonatkozó ügyleti tilalmat, amelyek intézkedéseik révén meghiúsítják az uniós szankciókat, vagy támogatják Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborúját. Az olajjal kapcsolatos tilalmakat kijátszó harmadik országbeli gazdasági szereplőkre vonatkozó ügyleti tilalom is bővült.
Emellett tilalom bevezetésére került sor az Orosz Közvetlen Befektetési Alappal (RDIF) és annak részalapjaival és vállalataival folytatott ügyletek végrehajtására vonatkozóan.
Végül a Tanács új tilalmat vezet be bizonyos, a bankszektorban és a pénzügyi ágazatban meghatározott célokra használt szoftverkezelő rendszerek és szoftverek eladására, szolgáltatására, átadására és kivitelére.
Hadiipar
Oroszország katonai képességeinek visszaszorítása érdekében a Tanács további teljes körű szankciókat vezet be az orosz katonai-ipari komplexum beszállítóival szemben, beleértve három olyan kínai székhelyű szervezetet, amely a harctéren használt termékeket értékesít.
Emellett a csomag nyolc olyan vállalatra terjed ki, amely az Oroszország háborús erőfeszítéseit támogató belarusz katonai-ipari komplexum részeként működik.
26 új szervezetre szigorúbb kiviteli korlátozások vonatkoznak majd a kettős felhasználású termékek és technológiák tekintetében, beleértve azokat is, amelyek hozzájárulhatnak Oroszország védelmi és biztonsági ágazatának technológiai megerősítéséhez. E szervezetek közül tizenegy Oroszországtól eltérő harmadik országokban található (hét Kínában és Hongkongban, négy pedig Törökországban), és részt vesz a kiviteli korlátozások kijátszásában, többek között a pilóta nélküli légi járművek (UAV-k) esetében.
Elszámoltathatóság
A Tanács szankciókat vezetett be egy újabb olyan személlyel szemben, aki aktívan részt vesz ukrán gyermekek orosz „katonai átnevelésében”.
Belarusz
A belarusz katonai komplexummal kapcsolatos nyolc új jegyzékbe vétel mellett a csomag a belarusz kereskedelemmel szemben hozott intézkedések tekintetében szintén leképezi az Oroszországgal szemben hozott intézkedéseket.
Ezenkívül a speciális pénzügyi üzenetszolgáltatásokra vonatkozó tilalmat teljes körű ügyleti tilalommá alakította, és a Belaruszból történő fegyverbehozatalra embargót vezetett be.
A szankciók részletes leírása az Európai Tanács és az Európai Unió Tanácsa közös honlapján keresztül érhető el a következő linken keresztül: Oroszország Ukrajna elleni agressziós háborúja: az EU elfogadta a gazdasági és egyéni intézkedések 18. csomagját