A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) megújult vezetésének hatékony vállalkozói érdekérvényesítő munkájának eredményeként a közúti járművek honosítási eljárásával kapcsolatos szabályozás jelentősen egyszerűsödött. A vállalkozások régi igénye teljesült: az Építési és Közlekedési Minisztérium a Kamara javaslatát követően módosította a vonatkozó rendeleteket, amelyek 2025. július 1-jétől hatályba is léptek.
Az MKIK vezetői korábban találkoztak Lázár János építési és közlekedési valamit Navracsics Tibor közigazgatási és területfejlesztési miniszter urakkal és abban állapodtak meg, hogy a haszongépjárművek engedélyeztetésének és honosítási folyamatának gyorsítását célzó javaslatokat soron kívül megvizsgálják, segítve ezzel is a vállalkozói gépjárművek mihamarabbi termelésbe állítását.
A módosítás értelmében a jövőben nem kizárólag a közlekedési hatóság által üzemeltetett vizsgaállomásokon lehet járműhonosítási eljárást lefolytatni, hanem az országos lefedettséget biztosító, engedéllyel rendelkező vizsgaállomásokon is – minden járműkategóriában, amelyhez az adott állomás megfelelő eszközökkel és jogosultságokkal rendelkezik.
Ez a változtatás érdemben enyhíti az eddigi kapacitáshiányból fakadó torlódásokat, csökkenti a várakozási időket, és gördülékenyebbé teszi a vizsgálati folyamatokat – különösen a járműgyártással, átalakítással és összeépítéssel foglalkozó vállalkozások számára.
A Kamara továbbra is elkötelezett a hazai vállalkozások versenyképességének növelése, valamint az adminisztratív terhek csökkentése mellett. A Kamara megújult vezetése a jövőben is aktív és határozott partner kíván lenni a döntéshozatali folyamatokban, szem előtt tartva a gazdasági szereplők valós igényeit. Az első lényegi eredmények közé tartozik, hogy az idén februárban, kamarai kezdeményezésre elindított Demján Sándor Program széles körű támogatást nyújt a vállalkozásoknak – a technológiai fejlesztésektől a tőkejuttatáson át a digitális kihívások kezeléséig. Már az is az új kamarai vezetésnek köszönhető, hogy a hazai kkv-k adminisztrációs terheinek csökkentése érdekében a környezeti, társadalmi és vállalatirányítási ESG beszámolási kötelezettség 2027-re tolódik illetve, hogy a kisvállalati adó (kiva) értékhatárának növelését és a kötelező könyvvizsgálói előíráshoz kapcsolódó árbevétel-határnak az emelését, valamint a sokakat érintő és legnagyobb hatású intézkedés a legkisebb (egyéni)vállalkozók számára az általános forgalmi adó alanyi adómentes értékhatárának 18 millió forintra emelését.