AA

KAMARAI HÁLÓZAT VÉLEMÉNYE A „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV”- RŐL

2020. április 15.

KAMARAI HÁLÓZAT VÉLEMÉNYE

− A „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV”- RŐL −

 

A teljes kamarai hálózat közösen véleményezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium gondozásában elkészített Gazdaságvédelmi Akciótervet, amelyről egy 18 oldalas szakmai vélemény született, számos kiegészítéssel, további javaslattal ellátva.

Jelen Közleményben a számos javaslat közül csupán néhányat emelünk ki, tekintettel arra, hogy valamennyi terület még további, részletes egyeztetést igényel.

A kamarai rendszer általános megállapításai:

  1. Valamennyi intézkedés mihamarabbi bevezetése szükséges. Gondoskodni kell a jogi szabályozás folyamatos, valós élethez történő igazításáról.
  1. Az állami intézkedések akkor érik el társadalmilag és gazdaságilag is a céljukat, ha nem egy-egy ágazatot/szektort/csoportot kiemelve, azokra vonatkozóan tartalmaznak pozitív lépéseket, hanem összességében, minden nehéz helyzetbe került vállalkozás és család számára nyújtanak támogatást: tehát a korlátozás alá került szektorok teljeskörű támogatása szükséges. Akiket kényszerű bezárásra ítéltek és/vagy a gazdasági és üzleti folyamatok összefüggése okán kényszerültek bezárásra, azok támogatása teljeskörűen, cégmérettől – vállalkozási formától – alágazattól függetlenül támogatni szükséges, gyors és konkrét pénzügyi forrásokkal.
  1. A vállalkozások méretére és ágazatokra önálló mátrix rendszerű támogatási programot kell megalkotni, nem szabad összemosni különböző súlyú és méretű ágazatokat, mikro- és multinacionális cégeket.
  1. A családi vállalkozások és mikro és KKV-k támogatása kiemelt jelentőséggel bír.

Javaslatok:

    • Álláskeresési portál kialakítása, állami irányítással, kamarai részvétellel.
    • A Munkahelyvédelmi Bértámogatás rendszerének kiegészítése, nagyságrendjének növelése, úgy, hogy minden rászoruló vállalkozás – a teljes leállásra, bezárásra kényszerülők is – támogatása megvalósuljon, lehetőség szerint minél hamarabb (a vállalkozásoknak azonnali támogatásra van szükségük), a támogatás mértékének differenciálása mellett.
    • Azoknál a vállalkozásoknál, ahol az árbevétel visszaesés meghaladja az 50%-ot kiemelten fontos az állami szerepvállalás, a támogatás biztosítása.
    • A KFI foglalkoztatott esetén egy TEÁOR kör megalkotása javasolt, valamint a mérnöki foglalkozás mellett kiterjeszteni javasoljuk a kedvezményt minden felsőfokú természettudományi, gazdasági, mérnöki, orvosi egyetemi végzettséggel rendelkező és KFI területen/munkakörben dolgozó munkavállalóra.
    • Az adó- és járulékfizetési kötelezettség rugalmas átütemezése.
    • A 47/2020 (III.18.), a 61/2020 (III.23.), valamint a 68/2020 (III.26.) kormányrendeletekben nevesített egyes szakmák, TEAOR számmal azonosított tevékenységek számára kihirdetett kedvezmények kiterjesztése.
    • A tanuló foglalkoztatása során felmerülő juttatások finanszírozásának újragondolása.
    • A munkanélküli ellátás (álláskeresési járadék) folyósítási idejének felülvizsgálata.
  • A szabad felhasználású diákhitel konstrukció kiterjesztése a középfokú szakképzésben résztvevőkre is.
  • Az új vállalkozás indításának támogatása.
  • Az OKJ-s képzések felülvizsgálata, annak a járvány okozta gazdasági szükségletekhez való igazítása.
  • A szakmunkásképző intézetek fejlesztése.
  • A munkahelyteremtésben jelenjen meg a közmunkaprogram, és történjen meg annak országos keretszámának és forrásszükségletének felülvizsgálata.
  • További infrastrukturális fejlesztések elindítása.
  • Robotizálás támogatása minden iparágban.
  • Új hazai és uniós pályázati kiírások szükségessége.
  • Kedvezményes és egyszerű IT eszközbeszerzési támogatás, pályázat kiírása.
  • Beruházások támogatása.
  • Új termékek fejlesztésének támogatása.

 

  • Az állami támogatások szükségességét minden gazdasági ágazatra vonatkozóan meg kell vizsgálni.
  • Decentralizált iparfejlesztési programok elindítása.
  • SZÉP kártya konstrukció felülvizsgálata, a jelenlegi válsághoz való hangolása.
  • Azon vállalkozások kiemelt támogatása, amelyek a magyar egészségipar innovációján alapuló külföldi rendszereket valósítanak meg.
  • Ipari beruházás és lakásépítés ösztönzése.
  • HIPA és építményadó rendszerének újragondolása.
  • Kedvezményes hitelekkel javasoljuk támogatni a magyar építőipar export piacikon történő megjelenését.
  • A határmenti hazai megyék határmenti és határon átnyúló közlekedési lehetőségeinek bővítése.
  • A vasúthálózat fejlesztése áruforgalmi célra, a mellékvonalak, iparvágányok kiépítésével.

 

  • A támogatott hitelek felhasználási körét ki kell szélesíteni.
  • A kedvezményes hitel és tőkeforrás körében kiemelten kellene kezelni a mikro- és kisvállalkozásokat.
  • Széchenyi kártya program továbbfejlesztése: Krízis Kártya és Innovációs Kártya.
  • A meglévő/beadott/elnyert pályázatok támogatási és előleg összegeit sürgősséggel gyorsítva ki kell fizetni a vállalkozásoknak.
  • A hitel- és tőkeprogramokhoz javasolható az állami garancia biztosítása, mint megfelelő biztosíték, mivel a cégek saját vagyona általában már jelzáloggal terhelt, javasolható a garancia díjának minimalizálása vagy elengedése, mivel ezek is jelentős összegek jelenleg.
  • A tőkeprogram célkitűzései között kiemelten szerepeljen a KKV szektor hitelképességének biztosítása.
  • A faktoring szolgáltatások állami támogatása.

 

  • Javasoljuk, hogy a betegszabadság idejére 100%-os táppénz legyen biztosítva úgy, hogy a különbözetet a TB fedezze.
  • Javasoljuk a 13. havi nyugdíjak még ez évben megkezdődő és 2021-ben lezáruló visszavezetését, mivel ez a két év lesz a legnehezebben túlélhető a nyugdíjasok számára.
  • A bölcsődei ellátás támogatását javasoljuk kiterjeszteni az óvodákra is.

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő legfontosabb intézkedésekről.
2024. november 29-én a tagozat elnöksége számot ad az elvégzett munkáról, és ismerteti terveit a jövő évre vonatkozóan.
X public.szechenyi.title