Ugrás a tartalomhoz

KAMARAI HÁLÓZAT VÉLEMÉNYE A „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV”- RŐL

2020. április 15.

KAMARAI HÁLÓZAT VÉLEMÉNYE

− A „GAZDASÁGVÉDELMI AKCIÓTERV”- RŐL −

 

A teljes kamarai hálózat közösen véleményezte az Innovációs és Technológiai Minisztérium gondozásában elkészített Gazdaságvédelmi Akciótervet, amelyről egy 18 oldalas szakmai vélemény született, számos kiegészítéssel, további javaslattal ellátva.

Jelen Közleményben a számos javaslat közül csupán néhányat emelünk ki, tekintettel arra, hogy valamennyi terület még további, részletes egyeztetést igényel.

A kamarai rendszer általános megállapításai:

  1. Valamennyi intézkedés mihamarabbi bevezetése szükséges. Gondoskodni kell a jogi szabályozás folyamatos, valós élethez történő igazításáról.
  1. Az állami intézkedések akkor érik el társadalmilag és gazdaságilag is a céljukat, ha nem egy-egy ágazatot/szektort/csoportot kiemelve, azokra vonatkozóan tartalmaznak pozitív lépéseket, hanem összességében, minden nehéz helyzetbe került vállalkozás és család számára nyújtanak támogatást: tehát a korlátozás alá került szektorok teljeskörű támogatása szükséges. Akiket kényszerű bezárásra ítéltek és/vagy a gazdasági és üzleti folyamatok összefüggése okán kényszerültek bezárásra, azok támogatása teljeskörűen, cégmérettől – vállalkozási formától – alágazattól függetlenül támogatni szükséges, gyors és konkrét pénzügyi forrásokkal.
  1. A vállalkozások méretére és ágazatokra önálló mátrix rendszerű támogatási programot kell megalkotni, nem szabad összemosni különböző súlyú és méretű ágazatokat, mikro- és multinacionális cégeket.
  1. A családi vállalkozások és mikro és KKV-k támogatása kiemelt jelentőséggel bír.

Javaslatok:

    • Álláskeresési portál kialakítása, állami irányítással, kamarai részvétellel.
    • A Munkahelyvédelmi Bértámogatás rendszerének kiegészítése, nagyságrendjének növelése, úgy, hogy minden rászoruló vállalkozás – a teljes leállásra, bezárásra kényszerülők is – támogatása megvalósuljon, lehetőség szerint minél hamarabb (a vállalkozásoknak azonnali támogatásra van szükségük), a támogatás mértékének differenciálása mellett.
    • Azoknál a vállalkozásoknál, ahol az árbevétel visszaesés meghaladja az 50%-ot kiemelten fontos az állami szerepvállalás, a támogatás biztosítása.
    • A KFI foglalkoztatott esetén egy TEÁOR kör megalkotása javasolt, valamint a mérnöki foglalkozás mellett kiterjeszteni javasoljuk a kedvezményt minden felsőfokú természettudományi, gazdasági, mérnöki, orvosi egyetemi végzettséggel rendelkező és KFI területen/munkakörben dolgozó munkavállalóra.
    • Az adó- és járulékfizetési kötelezettség rugalmas átütemezése.
    • A 47/2020 (III.18.), a 61/2020 (III.23.), valamint a 68/2020 (III.26.) kormányrendeletekben nevesített egyes szakmák, TEAOR számmal azonosított tevékenységek számára kihirdetett kedvezmények kiterjesztése.
    • A tanuló foglalkoztatása során felmerülő juttatások finanszírozásának újragondolása.
    • A munkanélküli ellátás (álláskeresési járadék) folyósítási idejének felülvizsgálata.
  • A szabad felhasználású diákhitel konstrukció kiterjesztése a középfokú szakképzésben résztvevőkre is.
  • Az új vállalkozás indításának támogatása.
  • Az OKJ-s képzések felülvizsgálata, annak a járvány okozta gazdasági szükségletekhez való igazítása.
  • A szakmunkásképző intézetek fejlesztése.
  • A munkahelyteremtésben jelenjen meg a közmunkaprogram, és történjen meg annak országos keretszámának és forrásszükségletének felülvizsgálata.
  • További infrastrukturális fejlesztések elindítása.
  • Robotizálás támogatása minden iparágban.
  • Új hazai és uniós pályázati kiírások szükségessége.
  • Kedvezményes és egyszerű IT eszközbeszerzési támogatás, pályázat kiírása.
  • Beruházások támogatása.
  • Új termékek fejlesztésének támogatása.

 

  • Az állami támogatások szükségességét minden gazdasági ágazatra vonatkozóan meg kell vizsgálni.
  • Decentralizált iparfejlesztési programok elindítása.
  • SZÉP kártya konstrukció felülvizsgálata, a jelenlegi válsághoz való hangolása.
  • Azon vállalkozások kiemelt támogatása, amelyek a magyar egészségipar innovációján alapuló külföldi rendszereket valósítanak meg.
  • Ipari beruházás és lakásépítés ösztönzése.
  • HIPA és építményadó rendszerének újragondolása.
  • Kedvezményes hitelekkel javasoljuk támogatni a magyar építőipar export piacikon történő megjelenését.
  • A határmenti hazai megyék határmenti és határon átnyúló közlekedési lehetőségeinek bővítése.
  • A vasúthálózat fejlesztése áruforgalmi célra, a mellékvonalak, iparvágányok kiépítésével.

 

  • A támogatott hitelek felhasználási körét ki kell szélesíteni.
  • A kedvezményes hitel és tőkeforrás körében kiemelten kellene kezelni a mikro- és kisvállalkozásokat.
  • Széchenyi kártya program továbbfejlesztése: Krízis Kártya és Innovációs Kártya.
  • A meglévő/beadott/elnyert pályázatok támogatási és előleg összegeit sürgősséggel gyorsítva ki kell fizetni a vállalkozásoknak.
  • A hitel- és tőkeprogramokhoz javasolható az állami garancia biztosítása, mint megfelelő biztosíték, mivel a cégek saját vagyona általában már jelzáloggal terhelt, javasolható a garancia díjának minimalizálása vagy elengedése, mivel ezek is jelentős összegek jelenleg.
  • A tőkeprogram célkitűzései között kiemelten szerepeljen a KKV szektor hitelképességének biztosítása.
  • A faktoring szolgáltatások állami támogatása.

 

  • Javasoljuk, hogy a betegszabadság idejére 100%-os táppénz legyen biztosítva úgy, hogy a különbözetet a TB fedezze.
  • Javasoljuk a 13. havi nyugdíjak még ez évben megkezdődő és 2021-ben lezáruló visszavezetését, mivel ez a két év lesz a legnehezebben túlélhető a nyugdíjasok számára.
  • A bölcsődei ellátás támogatását javasoljuk kiterjeszteni az óvodákra is.

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az MKIK szervezésében lezajlott a Termelékenységi Konferencia a Bálnában, ahol kormányzati, kamarai, nagyvállalati és a kkv-szektor szereplői osztották meg gondolataikat a magyar gazdaság jövőjéről és kihívásairól.
A 17. csomag egy szélesebb körű uniós intézkedéscsomag része, amely emellett Oroszország hibrid tevékenységeire, az oroszországi emberi jogi jogsértésekre, valamint tömegoszlató anyagoknak az orosz erők által Ukrajnában történő használatára is irányul.
Széchenyi 2020