Az ATA igazolvány digitalizációja - az eATA igazolvány
A Vámigazgatások Világszervezete (WCO) és a Nemzetközi Kereskedelmi Kamara (ICC), mint az ATA rendszer irányítója, az ATA igazolvány és az ATA igazolvánnyal történő vámkezelések digitalizációját készítik elő.
Ez azt jelenti, hogy a közeljövőben az ATA igazolvány a szokásos papír formátum helyett csak elektronikus formában lesz elérhető (eATA igazolvány), a felhasználó okostelefonján. Az eATA projekt keretében néhány ATA országban már jelenleg is, pilot módban működik az eATA igazolvány kibocsátása és vámhatósági kezelése.
Az eATA projekt célja az ATA igazolvány és a használatához kapcsolódó teljes folyamat digitalizációja: az igényléstől a kibocsátáson és az egyes vámtranzakciókon keresztül az esetleges ATA reklamációk kezeléséig és a jogos igények érvényesítéséig. Ennek gyakorlati megvalósítására az ICC egy új ATA rendszert fejlesztett, amely az egyes ATA szereplőkre, az ATA tulajdonosokra, ATA kibocsátókra és a vámhatóságokra szabott digitális eszközöket is tartalmaz, például:
- az ATA Carnet okostelefon alkalmazást, amely segítségével az ATA tulajdonosok hordozhatják és használhatják az igazolványuk digitális változatát,
- az ATA Carnet vámportált, amely segítségével a vámhatóságok elvégzik és jóváhagyják az eATA igazolvánnyal kezdeményezett vámtranzakciókat.
Hogyan fog működni az eATA rendszer?
Az ATA tulajdonos a szokásos módon kérelmezi az ATA igazolvány kiállítását a kibocsátó kamarától.
Az ATA tulajdonos megkapja a kibocsátó szervtől az ATA igazolvány elektronikus verzióját.
Az ATA tulajdonos letölti az eATA igazolványt az okostelefonjára az ATA Carnet alkalmazás segítségével. Az ATA tulajdonos, szükség esetén, megoszthatja az eATA-t a vámképviselőjével.
A határátlépések előtt az ATA tulajdonos vagy a vámképviselő létrehozza az alkalmazásban az adott vámeljáráshoz (export, import, tranzit, reexport, reimport) tartozó vámnyilatkozatot, és a nyilatkozat QR kódját vagy azonosító számát bemutatja a vámtisztnek.
A vámtiszt a QR kód vagy az azonosító alapján beolvassa az ATA Carnet vámportálban az eATA igazolvány adatait, ellenőrzi a bejelentett tételeket és elfogadja a nyilatkozatot.
A vámtranzakció sikeres elvégzéséről az ATA tulajdonos és a vámképviselő azonnali visszaigazolást kap, így az esetleges félreértések, hibák azonnal javíthatók.
Az eATA igazolvány működését és az ATA Carnet mobil alkalmazás használatát mutatják be az alábbi rövid videók (a lejátszás előtt a Beállításokban tudja kiválasztani a magyar nyelvű feliratot):
Az ATA Carnet applikáció használatának leírását itt találja:
A fent leírt változás előkészítéseként, 2023. januártól a magyarországi kereskedelmi és iparkamarák már egy új ATA igazolvány kibocsátó programban dolgoznak, amely a később használandó eATA igazolvány kibocsátására is alkalmas. 2023. januártól az ATA igazolvány kiváltásához az ügyfeleknek már nem szükséges papír ATA formanyomtatványt vásárolniuk és azt kitölteniük, hanem az előzetesen megadott ATA adatok alapján a kibocsátó kamarák készítik elő és nyomtatják ki az ATA igazolványt, így az ügyfelek az ATA Szerződés aláírásakor már a használatra kész ATA igazolványt tudják átvenni.
Az eATA bevezetésével kapcsolatos további információkért, kérjük figyelje a honlapunk ATA igazolvány használatára vonatkozó újabb bejegyzéseit!