Tájékoztató rendezvény - DRS, azaz a kötelező visszaváltási rendszerrel kapcsolatban
A Deposit Return System (DRS), vagyis a kötelező visszaváltási rendszer 2024. január 1-től teljes hatállyal életbe lépő szabályozás, amely a gazdaság számos tagját érintő kötelezettséget jelent.
Uniós irányelvet átültetve a szabályozás célja, hogy Magyarország 90%-os visszaváltási arányt érjen el a PET palackok, ALU dobozok és üveg italcsomagolások területén. A visszaváltási rendszer bevezetése mérföldkő a hulladékgazdálkodásban, ugyanis ennyivel kevesebb kerülhet a kommunális hulladékba.
Ezen cél megvalósulásához minden érintett szereplőnek részt szükséges vállalnia, azonban közel egy hónap maradt a felkészülésre.
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara elnöksége mellet működő Kereskedelmi Kollégium is számos tájékoztató rendezvényen részt vett, de számos kérdésben még mindig vannak nyitott kérdéseket, ezért úgy gondoltuk, hogy egy tudásmegosztó online tájékoztató rendezvényt szervezünk a MOHU-val közösen, az eseményre 2023. december 4-én 14 órai kezdettel kerülne sor, melyre minden kedves érdeklődőt várunk.
Az online tájékoztató eseményen bemutatott prezentációt alább megismerhetik.
A rendszer megismerése és zökkenőmentes bevezetése érdekében, az érintettek támogatása céljából a Magyar Nemzeti Kereskedelmi Szövetség és a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara közösen egy rövid tájékoztató anyagot készített a rendszer fontosabb tudnivalóiról.
Országos online tájékoztató rendezvény
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a MOHU Zrt. és Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal (MEKH) részvételével 2023. augusztus 17-én ismét országos online tájékoztató rendezvényt szervezett a gazdálkodó szervezeteknek és a hulladékbirtokosoknak a kötelező regisztrációról, illetve a Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszerről.
A tájékoztató konferencia napirendje az alábbi volt:
- Dr. Vereczkey Zoltánt, az MKIK Fenntarthatósági és Környezetvédelmi Kollégiumának elnöke - bevezető
- Dr. Szalóki Szilvia víziközmű-szolgáltatásért és hulladékgazdálkodásért felelős elnökhelyettes, MEKH - A Magyar Energetikai és Közmű-szabályozási Hivatal feladat-és hatáskörei a koncessziós rendszerben
- Berta-Jánosi Orsolya , Gyártói felelősségi rendszerek szakértő, MOHU Zrt. – EPR (regisztráció, első adatszolgáltatási időszak)
- Modrovics Mónika, Területi Vezető, MOHU Zrt. – Intézményi hulladék (regisztráció, megrendeléskezelés)
- Györkös Péter, Anyag és Termékáram vezető, MOHU Zrt. – Koncesszió hatálya alá tartozó fémtartalmú és elektronikai hulladékok
A rendezvényről készült összefoglaló filmet az alábbi linken lehet megtekinteni:
https://www.youtube.com/watch?v=JjfuXBiBCCE
Az MKIK és a MOHU Zrt. országos tájékoztató rendezvénye
A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) és a MOHU Zrt. részvétel országos online tájékoztató rendezvényt szervez a gazdálkodó szervezeteknek és a hulladékbirtokosoknak a kötelező regisztrációról, illetve a Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR) rendszerről.
Időpont: 2023. május 16. (kedd) 14 óra
A tájékoztató konferencia napirendje:
- Szabó Szilvia, MOHU Gyártói Felelősségi Rendszerek vezetője – Kiterjesztett gyártói felelősség (EPR)
- Modrovics Mónika, MOHU területi vezetője – Hulladéktermelői regisztráció
Moderátor: dr. Vereczkey Zoltán, az MKIK alelnöke
Az érdeklődők regisztrálni 2023. május 14-ig tudnak, azonban amennyiben korábban elérésre kerül a 150 fős keret, a regisztrációt lezárjuk.
MTÜ NTAK bővítéséről szóló tájékoztató roadshow
A vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók kötelező adatszolgáltatásának szakaszos bevezetését javasolja a Kormánynak a Magyar Turisztikai Ügynökség (MTÜ). A javaslat szerint 2023. július 1-jétől csak azoknak a vendéglátóegységeknek, illetve turisztikai attrakcióknak válik kötelezővé az adatszolgáltatás, amelyek 2022. évi nettó árbevétele szolgáltatási helyenként meghaladta a 100 millió forintot.
2024. január 1-jétől pedig már azok vendéglátóegységek, illetve turisztikai attrakciók is kötelesek lesznek az adatszolgáltatásra, amelyek szolgáltatási helyenként 2022. évi nettó árbevétele elérte a 12 millió forintot, de nem haladta meg a 100 millió forintot.
A Kormánynak benyújtott javaslat szerint 12 millió forint nettó árbevételt el nem érő vendéglátó üzletek és turisztikai attrakciók számára pedig nem lesz kötelező az NTAK adatszolgáltatás.
Szeretném felhívni szíves figyelmét, hogy bár az adatszolgáltatási kötelezettség nem fog érinteni minden vállalkozást, azonban az NTAK-ba továbbra is regisztrálnia kell minden nyilvántartásba vételi dokumentummal rendelkező vendéglátó üzletnek és turisztikai attrakciónak.
A vállalkozások segítése érdekében az MKIK a területi kamarákkal együttműködve lehetőséget biztosít a Magyar Turisztikai Ügynökségnek, hogy bemutassa az NTAK-ba történő regisztráció menetét, illetve az ingyenes VENDÉGEM Vendéglátás és VENDÉGEM Attrakció szoftvert.
Előadó: Szántó Krisztina, MTÜ NTAK programigazgatója
Az előadások időpontjai és helyszínei:
Dátum |
Időpont |
Város |
Helyszín |
Cím |
Szervező |
május 25. |
9:00 |
Pécs |
Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara |
7625 Pécs, Majorossy I. u. 36. |
Pécs-Baranyai Kereskedelmi és Iparkamara |
május 26. |
9:00 |
Nyíregyháza |
Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
4400 Nyíregyháza, Széchenyi u. 2. |
Szabolcs-Szatmár-Bereg Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
május 31. |
9:00 |
Balatonfüred |
Kisfaludy Galéria |
8230 Balatonfüred, Kisfaludy utca 1. |
MTÜ (Veszprém Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésével) |
június 6. |
14:00 |
Makó |
Korona Szálló - Díszterem |
6900 Makó, Széchenyi tér 10 |
MTÜ (Csongrád-Csanád vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésével) |
június 7. |
9:00 |
Eger |
Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
3300 Eger, Faiskola út 15. |
Heves Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
június 8. |
9:00 |
Siófok |
Azúr Hotel |
8600 Siófok, Erkel Ferenc u. 2/c |
MTÜ (Somogy Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara együttműködésével) |
június 13. |
9:00 |
Győr |
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara - Baross Gábor Terem |
9021 Győr, Szent István út 10/A |
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
június 20. |
9:00 |
Debrecen |
Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara |
4025 Debrecen, Vörösmarty utca 13-15. |
Hajdú-Bihar Megyei Kereskedelmi és Iparkamara |
június 21. |
9:00 |
Békéscsaba |
Békés Vármegyei Kormányhivatal - Beliczey Terem |
5600 Békéscsaba, Derkovits sor 2. |
Békés Megyei Kereskedelmi és Iparkamara |
június 29. |
10:00 |
Miskolc |
Borsod-Abaúj - Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara - IV. emeleti Szentpáli István terem |
3525 Miskolc, Szentpáli u. 1. |
Borsod-Abaúj - Zemplén Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara |
Az eseményekre jelentkezni a helyszínt biztosító területi kamaráknál lehet, melyek elérhetőségei ide kattintva érhetőek el.
Munkába járás - vármegye- és országbérlettel
2023. május 1-jétől új díjtermék – vármegye- és országbérlet – került bevezetésre a közösségi közlekedésben. A munkáltatók segítése érdekében a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara Fata László Cafeteria TREND magazin alapítójával és szerkesztőjével közösen előadást rendez.
Az előadás 2023. július 27- (csütörtök) 15 órakor kerül megrendezésre online. Az előadás végén pedig lehetőség nyílik a kérdések feltevésére is a chat felületen.
A rendezvény ingyenes azonban regisztrációhoz kötött, regisztrálni az alábbi linken lehetséges: http://www.cafeteriatrend.hu/mkik A csatlakozási link az előadást megelőző napokban kerül kiküldésre a regisztrált érdeklődők részére.
Az előadás tematikája:
- Munkába járás jeggyel és bérlettet - mi kötelező, és mi lehet adómentes
- Munkába járás kilométer térítéssel - kinek, mennyit kötelező téríteni, és mennyi adható
- Hétvégi hazautazás térítési kötelezettségei és lehetőségei
- Szükséges dokumentumok
- Országbérlet, vármegyebérlet vagy vonalbérlet - munkáltatói lehetőségek és kötelezettségek
- KÉRDÉSEK és VÁLASZOK