Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

MKIK Elnökségi ülés

2022. december 21.

MKIK Elnökségi Ülés 2022. december 21.

 

A bruttó hazai termék volumene Magyarországon 2022 III. negyedévében 4%-kal nőtt az előző év azonos időszakához viszonyítva. A nagy nemzetközi szervezetek által publikált legfrissebb becslései szerint a magyar GDP növekedésével kapcsolatban az alábbi várakozásokat prognosztizálják:

  • OECD 6%-os,
  • Európai Bizottság 5,5%-os,
  • Nemzetközi Valutaalap (IMF) 5,7%-os
  • EBRD 5%-os
  • Világbank pedig 4,7%-os növekedést vetít előre.

2022

2023

 

Gazdasági növekedés

Infláció

Gazdasági növekedés

Infláció

MNB

3,0 – 4,0

13,5 - 14,5

0,5 – 1,5

11,5 – 14

OECD

6,0

13,5

1,5

12,7

IMF

5,7

13,9

1,8

13,3

EBRD

5

 

1,5

 

MKIK

4,3

15

1,5

10

 

A Magyar Nemzeti Bank 2022 novemberi Inflációs jelentése alapján 2022 novemberében az éves összevetésben számított infláció 22,5 százalék volt. A maginfláció 23,9, az indirekt adóktól szűrt maginfláció pedig 23,8 százalékon alakult. MNB szerint az infláció 2023-as csökkenését támogató tényezők: a recessziós kilátások csökkentik a globális nyersanyag- és energia árakat. A lassuló fogyasztói kereslet fegyelmezi az átárazásokat. A monetáris politikai szigorítás beérése és a bázishatás.

MNB inflációs előrejelzése

2022

2023

2024

13,5-14,5

11,5-14

2,5-4,0

 

A magyar gazdaság lehetőségei: jelenleg a gazdasági erőviszonyok átalakulásának vagyunk a szemtanúi, ebből fakadóan sok a kihívás sok a bizonytalanság. Az Unió szankciós politikája csak egy irányba hajt, ami az orosz nyersanyagtól való teljes leszakadáshoz vezet. Most a legtöbb országnak újra kell gondolnia saját helyét a világban, nekünk is ez a teendőnk. Talán kedvezőbb helyzetben vagyunk, mint sokan mások, mert mi egy kis nyitott gazdaság és rugalmas ország vagyunk, sok jó az idők próbáját már kiállt nyugati, valamint sok új gazdaságilag felívelő keleti partnerországgal együtt. Nálunk rendelkezésre áll a politikai, üzleti stabilitás. Sok kisvállalkozásunk van, de meg van bennük a lehetőség a növekedésre, viszont fontos lenne, hogy organikus növekedés legyen. Ehhez szükség lenne új célzott finanszírozási programok elindítására, meg kell teremteni a magyar bajnokokat, akik versenyképesek tudnak lenni a régióban. A közepes méretű vallatok előnye a stabil munkahely, a cégen belüli előrelépés lehetősége, a válságot jobban átvészelik, nagyobb a mozgásterük, ami kiszámíthatóbb adóbevételek jelent az államnak is. Az előttünk álló jövő a digitális szolgáltatókon is múlik, hiszen a digitalizáció és robotizáció nagy mértékben járulhat hozzá a termelékenységünk növekedéséhez, a magasabb hozzáadott értékű beruházások idevonzásához, a gazdasági fordulat beindításához. Nagy számban kellenek a digitálisan fejlett és digitális magyar vállalkozásokra is. Fontos, hogy a biztonságunkról idehaza tudjunk gondoskodni a hadiipar, haditechnika fejlesztése révén ez biztosított lehet, ehhez viszont a megfelelő képzéseket is el kell indítani. Az olcsó pénz időszaka a következő években elpárolog, a külső segítség lehetősége egyre korlátozottabb.

Az elmúlt időszaknak köszönhetően rájöttünk, hogy sérülékenyek vagyunk a külső hatásokkal szemben, ezen negatív következmények kivédése terén nagyon szűk az ország mozgástere, ezen változtatni kell. Hogyan tudunk újra gazdasági növekedési pályára állni? Úgy, ahogy 2010 után most is alapvető fordulatra lesz szükség rövid és közép tavon egyszerre kell gondolkodni és cselekedni, azzal, hogy a két időtávon való gondolkodás eltérő beavatkozást, de egymásra épülő és egymásra ható ésszerű cselekvést igényel. Most rövid távon a túlélés és a reorganizáció az első, de középtávon a fejlődéshez beruházások kellenek főként a zöldátállás és a digitalizáció területén, merész gondolatok és merész lépések szükségesek.

Kijelenthetjük, hogy a fellendülést válság követi, ami a fennálló gazdasági rendszer része, minden negatívumával és pozitívumával együtt. Nekünk pedig feladatunk, hogy válságálló gazdaságot és vállalatokat építésűnk. Legyünk őszinték: felkészületlenül vágtunk bele a 2020-as évtizedbe, de! 2 év leforgása alatt sokat tanultunk. Egészségügyi rendszer fejlesztése sosem elégséges, valamint lehetőségeket is rejt magában a „kezelés” turizmus és a medikai ipar fellendítése potenciális kiugrási pont lehet.

A függőség több területen van jelen, mint gondoltuk, tehát még több területen kell diverzifikálni az ellátásbiztonság érdekében, de ez szintén kiugrási lehetőségeket rejt magában, mind az élelmiszeripar, mind a mezőgazdaság, mind az orvos technológia, valamint a védelmi ipar területén.

Most a reorganizáció időszakában merjünk nagyot álmodni és elrugaszkodni a hagyományos gondolkodástól. A jövőre kell fókuszálni és feltárni a problémákat, hiszen, ha azokat ismerem akkor tudok megoldásokban gondolkodni. Ehhez őszintének kell lenni magunkhoz és reálisan kell látni, a körülöttünk lévő környezeti változást és ebben meg kell találni a helyünket, hogy szembe tudjunk nézni a következő évtized legnagyobb problémáival:

  • mint a globális felmelegedés egyre fokozódó probléma köre, ennek következményeként az erősödő migráció Afrika felől,
  • minden területen erősödő automatizáció,
  • ami öregedő társadalommal párosul, erre csak képzett munkaerővel tudunk felkészülni, hogy az új technológiák területén legyen versenyképes munkaerő, amihez újra kell gondolni a szakképzés területét is és meg kell teremteni, hogy a képzés azonnal reagálni tudjon a piaci igényekre.
  • Az energia ellátásunk független biztosításának legfőbb kulcs tényezője a dekarbonizáció, ami vállalt kötelességünk is egyben, de ez lehet a kulcs a jövő fenntartható gazdaságának kiépítéséhez is.

A kitettség és függőség nagyon erős, sok területen. Meg kell keresni azt, hogy hogyan tudunk függetlenek lenni a világtól, de nem teljesen!!!! Fontos az egyensúly megtalálása. Viszont ehhez kell az állam, akinek a gazdasági mozgás kereteteket ki kell jelölnie, nála van az iránytű az utat ki kell jelölni, de azon az úton mindenkinek magának kell végig mennie. Azt, hogy hogyan és mivel érhetünk célba, azt az állam már nem tudja és nem is feladata megmondani. Viszont a jó ötletek, az előremutató gondolatok és kezdeményezések jöhetnek a vállalkozásoktól, a kamara híd szerepe vitathatatlan, hiszen ebben a gazdasági- és az állami szereplőkkel összekötő szerepben kell egy kapocs, aki ért mindkét fél nyelvén és összetudja hangolni azokat.

Az MKIK 2022-ben megvalósult javaslatai időrendben:

  • Részvétel a Gazdaság Újraindításáért Felelős Operatív Törzs munkájában
  • Részvétel a gazdaságfejlesztési miniszter által vezetett versenyképességi munkacsoport munkájában
  • Iparűzési adó kormányzati megfelezése és a helyi adók emelésének korlátozása
  • Hitelmoratórium (a Kormány nem hosszabbítja meg a moratórium év végével lejáró hatályát.)
  • KATA szabályok módosítása
  • Energiaszolgáltatók erőfölényének letörése
  • Szoros együttműködés az Építési és Beruházási Minisztériummal
  • Támogatás falusi kisboltoknak a Magyar Falu Program keretében
  • Kamatstop: a lakossági kamatstopon túl, az államilag nem támogatott, változó kamatozású, forint alapú kkv hitelekre is kiterjeszti a kamatstopot.
  • Széchenyi Kártya Hitelprogram: a magyar kkv-k talpon maradásának és versenyképesének megőrzése érdekében az MKIK javaslatára a Kormány arról döntött, hogy 2023 első félévében kezelési költség nélkül, a piaci kamatszinthez képest rendkívül kedvező, évi 5%-os ügyfélkamattal elérhetővé teszi a Széchenyi Kártya Program hiteltermékeit.
  • Gyármentő Program: első körben 150 milliárd forint összértékű támogatást nyújtanak a nagyvállalatok energiahatékonyságát növelő beruházásaihoz.
  • Feldolgozóipari KKV Energiaköltség és Beruházás Támogatási Program: idén 100 milliárd, jövőre pedig 100-120 milliárd forint áll majd a kkv-k rendelkezésére.
  • Turizmust támogató intézkedések:
  1. Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ (NTAK) kiterjesztésének elhalasztása.
  2. felfüggesztésre került a turizmusfejlesztési hozzájárulás fizetése.
  3. Összevonásra kerültek a SZÉP-kártya alszámlái.
  4. A turizmus ágazatban dolgozók számára 24 hónapra nőtt a munkaidőkeret a hatékony és rugalmas munkaidő-szervezés biztosítása érdekében.

 

Energiaellátást biztosító védőháló: a rendelet lehetőséget biztosít azok számára, akinek nincs érvényes szerződése, hogy az MVM Next-tel egy regisztrációs linken keresztül szerződést kössenek. A lehetőség az alacsony fogyasztású (évi 2 GWh alatti) versenypaici ügyfelek számára mentőövként funkcionál, ezzel biztosítva minden gazdasági szereplő energiaellátását.

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő, legfontosabb intézkedésekről és az esetleges áruforgalmi korlátozásokról.
A Német Autóipari Szövetség (VDA) által január végén digitális formában megtartott sajtókonferencián Hildegard Müller, a szervezet elnöke átfogó programot sürgetett Németország, mint termelési telephely erősítése és a versenyképesség javítása érdekében.