Ugrás a tartalomhoz

Az infrastruktúra-fejlesztés és a védelmi célok jegyében módosították a német alaptörvényt

2025. március 24.

Az elmúlt három és fél évben, Angela Merkelnek a szövetségi kormány éléről történt visszavonulása óta egy sor olyan, a Merkel-korszakban hozott döntésről vált még nyilvánvalóbbá azok téves jellege és negatív következménye (menekültek ellenőrzés nélküli beengedése, az atomenergia-termelésből való kiszállás felgyorsítása, stb.), melyek hosszú távon és negatívan befolyásolták/befolyásolják a szövetségi köztársaság társadalmi és gazdasági fejlődését, sőt – túlzás nélkül állítható - nemzetközi mozgásterét is.

Ezek egyike az adósságféknek a 2008/2009. évi gazdasági-pénzügyi világválságot követően az alaptörvényben rögzített bevezetése és alkalmazása volt, amely előírta, hogy a szövetségi és a tartományi kormányok költség-vetésének egyensúlya, lényegében hitelek felvétele nélkül. A szövetségi kormány esetében az alaptörvény a kiegyensúlyozott költségvetés elve alapján a bruttó hazai termék 0,35 százalékában maximált nettó hitelfelvételt engedélyez.

A szövetségi kormányt, a tartományokat, az önkormányzatokat és a társadalombiztosítást magában foglaló teljes állami költségvetés GDP-hez viszonyított aránya 2015 és 2019 között folyamatosan az 1,0 és 2,0 közötti tartományba eső szufficittel zárt, 2020-ban, a koronavírus-járvány évében és nyomán 4,3 százalékos deficit keletkezett, melynek mértéke 2021-től kezdődően évről évre mérséklődik. Az állam gazdálkodásában az alaptörvényben rögzített önkorlátozás – annak fenntartása mellett, hogy az állam eladósodásának 2021-től folyamatosan csökkenő mértéke rendre messze elmaradt az Európai Unió tagországai átlagától -, a társadalomban és a gazdaságban egyre határozottabban jelentkeztek az infrastruktúra folyamatosan romló állapotára, annak a gazdasági növekedésre gyakorolt fékező hatására és a korrekció szükségességére vonatkozó figyelmeztetések. (Megjegyezve, hogy a 2021 végén hivatalba lépett „jelzőlámpa-koalícióban” a pénzügyi tárcát irányító FDP vezetése folyamatosan ellenállt minden, a szigorú költségvetési fegyelem felpuhítására irányuló törekvésnek.)  

Új kormány, új időszámítás

Március 18-án – a leendő nagykoalíciót alkotó pártok + a leendő szövetségi kormány megalakulása után ellenzékbe vonuló Zöldek összesen 513 képviselője - az Alternatíva Németországért (AfD), a Baloldali párt, továbbá a február 23-i választásokon elért eredményük, a parlamentbe jutáshoz szükséges 5 százalékos küszöbtől való elmaradásuk miatt a Bundestag elhagyására kényszerülő Szabaddemokrata Párt (FDP) és Sahra Wagenknecht Szövetség (SWB) összesen 207 szavazata ellenében - megszavazta az alaptörvény módosítását, illetve a CDU/CSU és az SPD által beterjesztett adósságcsomagot.

A Zöldek támogatásának megszerzése érdekében Friedrich Merz, a CDU frakcióvezetője, a leendő kancellár felajánlotta, hogy az infrastrukturális alapból – szemben az eredeti 50 milliárdos tervvel - 100 milliárd eurót a klímaváltozási és energiapolitikai intézkedések finanszírozására létrehozott költségvetési alapba irányít, ezen kívül az alaptörvényben rögzítik Németország "klímasemlegességi" célját.

Ez volt tehát a régi, az összetételében a 2021 szeptemberi választások eredményét tükröző Bundestag utolsó döntése. Voltak, akik a demokrácia megcsúfolásának nevezték, hogy még a régi parlament dönt az adósságfék feloldásáról, de a nemrég megválasztott és március utolsó hetében megalakuló Bundestagban a radikális jobboldali AfD-nek és a Baloldali pártnak blokkoló kisebbsége lenne. Azaz: a régi összetételű parlamentben még megvolt az alaptörvény módosításához szükséges kétharmados többség, (minimum 489 igen szavazat), de az új összetételű parlamentben ez már nem állna rendelkezésre.

Három nappal később, március 21-én a tartományok képviselőiből álló Szövetségi Tanács 69-ból 53 igen szavazattal, azaz a szavazatok 77 százalékával szintén elfogadta az alaptörvény módosítását. Csak azon kisebb lélekszámú tartományok – Brandenburg, Szász-Anhalt, Türingia és Rajna-Pfalz - tartózkodtak, melyekben a Sarah Wagenknecht Szövetség (BSW) és a Szabaddemokrata Párt (FDP) részt vesz a tartományi kormányban; ugyanakkor az a két tartomány – Bréma, Mecklenburg-Elő-Pomeránia - képviselői, ahol az SPD mellett a Baloldali párt, illetve Bajorország, ahol a CSU mellett a Szabad Választók koalíciós partnerek, pozitívan voksoltak. Ezzel a döntéssel zöld utat kapott a CDU/CSU és az SPD többszáz milliárd eurós pénzügyi csomagja, s korlátozott mértékben a szövetségi tartományok a jövőben ismét vehetnek fel hiteleket.

A szövetségi törvényhozás két háza által elfogadott alaptörvény-módosítás értelmében a védelmi és biztonsági kiadások egy bizonyos szint felett mentesülnek az adósságfék alól. Emellett 500 milliárd euró, az infrastruktúra-fejlesztést szolgáló különalapról is döntöttek a képviselők úgy, hogy a szövetségi tartományok hitelfelvételére vonatkozó szigorú korlátokat is enyhítették. Azaz: a parlamenti jóváhagyással elhárult az akadály az adósságfék lazítása elől, amely a bruttó hazai termék (GDP) 0,35 százalékában maximálta az állam által évente felvehető új hitelek felső határát a költségvetési fegyelem érvényre juttatása érdekében.        

Friedrich Merz, a CDU frakcióvezetője és kancellárjelöltje arról próbálta meggyőzni a megállapodásnak az állam túlzott eladósodásának veszélyével érvelő ellenzőit, hogy a megállapodással nem csökken az állami költségvetésre háruló konszolidációs nyomás, s ezt takarékossági intézkedésekkel és a bürokrácia csökkentésével is alá kívánják támasztani.        Lars Klingbeil, az SPD frakcióvezetője arra figyelmeztetett, hogy a rendelkezésre álló pénz önmagában nem lesz elegendő az ország előtt álló kihívások leküzdésére, hanem – mint fogalmazott – „minden tekintetben hatékonyabbnak, célirányosabbnak és professzionálisabbnak kell lennünk”. 

Mire fordítandók a százmilliárdok?

A becslések szerint Németországban összesen körülbelül 130 ezer híd található, közülük csaknem 40 ezer az autópályákon és a főutakon. A Szövetségi Közlekedési Minisztérium szerint közülük kb. 5 ezer híd sürgős javításra szorul vagy le kell őket bontani, s a helyükre újakat építeni. 2024-ben 4,6 milliárd eurót irányoztak elő az autópályák, főutak és a kapcsolódó hidak felújítására. A 2025-ös költségvetési egyeztetéseken ugyanerre a célra 5 milliárdot különítettek el, de ezt egy, a Deutsche Welle által a közelmúltban nyilvánosságra hozott összefoglaló szerint a szövetségi tulajdonú Autobahn GmbH nem tartja elegendőnek. 

Felújításra azonban nemcsak a hidak esetében van szükség, hanem az elöregedő utak és vasutak esetében, az energia- és vízellátásban, a távközlésben, az iskolákban, egyetemeken, kórházakban is. A klímasemleges energia-infrastruktúra átalakítása, bővítése hosszabb időt vesz igénybe, az ország digitalizációja pedig rendkívül lassan halad. A Német Kereskedelmi és Iparkamara (DIHK) legutóbbi felmérésében a megkérdezett cégek több mint negyede panaszkodott arra, hogy telephelyükön a gyors internet elérhetősége nem felel meg az igényeiknek.

A közgazdászok régóta érvelnek amellett, hogy több beruházásra lesz szükség. A kölni IW gazdaságkutató intézet tanulmánya 2024 nyarán 600 milliárd euróra becsülte az infrastruktúra fenntartása és fejlesztése finanszírozási szükségletét a következő tíz évben úgy, hogy a legtöbb pénzre a közlekedési infrastruktúra fenntartására és fejlesztésére van szükség. 

Az erősen túlterhelt és egyre inkább a pontatlanságáról ismert Deutsche Bahn 2030-ig szeretné megjavítani a 40 legfontosabb, mintegy 4200 kilométeres szakaszt. Azt, hogy ez mennyire költséges lehet, egyetlen közlekedési projekt, a „Stuttgart 21” pályaudvar költségei mutatják. Az építési munkálatok 15 éve zajlanak, az építkezés költségei a kezdeti bő 4 milliárd euróról 2023 decemberére 11 milliárdra emelkedtek.

Óriási összegekre lesz szükség a megújuló energiák termelése további bővítéséhez és a szükséges elektromos hálózathoz is. A szélenergiát főleg Észak-Németországban állítják elő. Ennek elosztása, az ország más részeibe történő eljuttatása érdekében több és erősebb vezetéket kell építeni. Szakértői becslések szerint csak a villamosenergia-hálózatok bővítése 55 milliárd euróba kerülhet, további 110 milliárdba pedig a helyi elosztóhálózatok 2033-ig megvalósuló bővítése. Ennek költségei eddig a fogyasztókra, így a gazdaság szereplőire hárultak az áramáraknak az ún. hálózati díj formájában megjelenő magas szintjén keresztül, rontva a német vállalatok versenyképességét. Ha az állam tehermentesíteni akarja a fogyasztókat, részben fedeznie kell a hálózati díjakat. Nem beszélve a tartalék erőművek, a villamosenergia-tárolás és a hidrogénhálózat létesítési költségeiről.

Országosan, de különösen a nagyvárosokban jelentős a lakáshiány, ami a bérleti díjak drámai emelkedéséhez vezetett az elmúlt években. Ennek számos negatív következménye van: a normális keresők egyre kevésbé engedhetik meg maguknak, hogy városokban éljenek. Azok a munkáltatók, akik nem fizetnek legmagasabb fizetést, csak akkor találhatnak munkavállalót, ha a munkáltató által biztosított lakást kínálnak. A Német Ipari Szövetség (BDI) elemzése szerint a következő tíz évben 56 milliárd eurót kellene befektetni a lakásépítések fellendítéséhez.

Az óvodák, iskolák és egyetemek felújítása, valamint az összes oktatási intézmény digitalizálása is sok pénzbe kerül: a BDI itt 100, az oktatási és tudományos szakszervezet (GEW) 130 milliárd euró körüli finanszírozási igénnyel számol. S az oktatás ugyan tartományi ügy, azaz jórészt a 16 német szövetségi tartomány visel felelősséget, de a városokat és községeket is sújtja az infrastruktúra elöregedése és sürgős felújításának igénye.

Matthias Miersch, az SPD főtitkára egy, a Bild vasárnapi kiadásának adott interjúban az oktatási infrastruktúrába történő beruházásokat és az elektromos autók vásárlásának és – a koalíciós tárgyalásokon szóló döntéstől függően esetleges lízingelésének - „határozott ösztönzését” helyezte előtérbe. Emlékezetes, hogy az elektromos autók vásárlását segítő prémium 2023 őszi hirtelen megszüntetése az akkumulátoros autók iránti kereslet nagyfokú visszaesését okozta.

A CDU/CSU, az SPD és a Zöldek megállapodásáról, amely lehetővé teszi az adósságfék feloldását és az infrastruktúra-fejlesztés felgyorsítását, Michael Hüther, a kölni IW gazdaságkutató intézet igazgatója úgy fogalmazott: „Németország fellélegezhet. … A centrum tartja magát, a parlamenti demokrácia működik, Németország továbbra is cselekvőképes. Ez önmagában is fontos jel ezekben a viharos időkben.”

Hüther emlékeztetett arra a más neves közgazdász professzorokkal – Clemens Fuest, Moritz Schularick, Jens Südekum - közösen megfogalmazott dokumentumra, melynek szerzői arra figyelmeztetnek, hogy az adósságfék feloldása nyomán keletkező többletforrásokat nem szociális célokra, például nyugdíjakra, hanem fejlesztésekre kell felhasználni, s azt a tervezést és engedélyezési eljárásokat felgyorsítását szolgáló törvénnyel kell alátámasztani.

Ugyanakkor „keserű utóíznek” nevezte az összességében sikerként elkönyvelhető megállapodás szerinte túlságosan lassú megszületését. A felek a leküzdendő kihívások szempontjából sokadrendű kérdésekről vitatkoztak, „miközben Trump a tűzzel játszik, a NATO összeomlással fenyeget, Ukrajna és Európa pedig Németországtól vár valamiféle támogató hangot? … Az, ahogyan ez a tulajdonképpen pozitív megállapodás megszületett, a jelzőlámpa-koalíció nehéz éveire emlékeztet. Erre a bizonytalanságra nem volt szükség. Csak remélni lehet, hogy ez egy utolsó figyelmeztető lövés volt minden érintett fél számára”, írta a kölni gazdaságkutató intézet igazgatója.

Az adósságfék lazítása ellenére egyelőre szerény mértékben élénkülhet a gazdasági teljesítmény

Felvetődik a kérdés, hogy az alaptörvényben rögzített adósságfék március harmadik hetében elfogadott feloldása, s az annak nyomán megvalósuló infrastruktúra- és védelmi célú fejlesztések mennyiben gyakorolnak majd serkentő hatást a német gazdaságra. 

A kieli IfW világgazdasági intézet jelentősen, 0,6 százalékponttal 1,5 százalékra emelte a jövő évre vonatkozó növekedési előrejelzését. „A tervezett védelmi kiadások strukturális lendületet kölcsönözhetnek Németországnak, ha azokat megfelelően költik el” – mondta Moritz Schularick, az intézet elnöke. Az az infrastruktura-fejlesztésre fordítandó 500 milliárd eurós különalap és a védelmi kiadások adósságfék alóli mentessége új beruházásokat indíthat el, melyek eredményeként 2026-ban ismét növekedhet a foglalkoztatás, s csökkenne a munkanélküliségi ráta.

A hallei IWH gazdaságkutató intézet tavaszi előrejelzésében abból indult ki, hogy az adósságfék feloldásából adódó fiskális mozgástérnek az idén még aligha lesz valós gazdaságélénkítő hatása. Azaz a bruttó hazai termék 2026-ig „nem növekedhet jelentősen”. Miközben a kieli kutatók ez évre még stagnálást feltételeznek, addig a hallei kollégáik enyhe, 0,1 százalékos növekedést prognosztizálnak.

Az IWH felhívta a figyelmet a növekedéssel kapcsolatban „a politikai környezet kiszámíthatatlanságából adódó kockázatokra”, különösen az amerikai vámpolitika tekintetében. A német gazdaság számára sok forog kockán, „mivel az Egyesült Államok az az ország, ahová messze a legtöbb német exportárut szállítják”.

Az esseni RWI gazdaságkutató intézet – az ez évre valószínűsített újabb, 0,1 százalékos csökkenés után - 2026-ra 1,2 százalékos gazdasági növekedést vár. „A fenntartható fellendüléshez olyan egyértelmű gazdaságpolitikai döntésekre van szükség, amelyek bizalmat keltenek és erősítik a növekedést” - magyarázta Torsten Schmidt, az RWI kutatásvezetője „A tervezett védelmi és infrastrukturális beruházások ösztönözhetik a gazdaságot, de az olyan strukturális akadályok, mint a szakképzett munkaerő hiánya és a túl sok bürokrácia megakadályozzák a fenntartható növekedést” - figyelmeztetett.

„Lehetőség a gazdasági növekedés és a versenyképesség javítására”

Clemens Fuest, a müncheni Ifo gazdaságkutató intézet elnöke az adósságfék feloldásáról szólva szárazon így nyilatkozott: „Az adósságról való döntés a könnyű rész. Ezt bárki meg tudja csinálni. A neheze még hátravan. Nevezetesen az, hogy mit kezdjünk az adóssággal. És itt a közgazdászok egyrészt nagy lehetőségeket, de jelentős kockázatokat is látnak. Sok múlik a politikán. Óriási a kudarc veszélye.”

Először is a pozitív oldal: a több százmilliárd eurós beruházási programok elhozhatják azt, amiről Németország már harmadik éve csak álmodhat: a gazdasági teljesítmény számottevő növekedését. Marcel Fratzscher, a berlini DIW gazdaságkutató intézet elnöke szerint „mindannyian tudjuk, hogy a vállalatok versenyképessége nem eléggé javul, és hogy a dezindusztrializáció kúszik előre. Ez a fiskálpolitikai csomag képes megfordítani ezt a tendenciát.”

A DIW szerint a német gazdaság 2026-ban 1,1 százalékkal növekedhetne az infrastruktúrára, az éghajlatvédelemre és a védelemre fordított többletkiadások nélkül. Az adósságfék felbontása nyomán adódó pótlólagos ráfordításokkal viszont 2,1 százalékos növekedés is lehetséges. Remény van arra is, hogy például a korszerűsített infrastruktúra - mint például a működő vasúti és autópálya-hálózat, a biztonságos hidak és a korszerű kommunikációs hálózat – hosszabb távon a jelenleginél jövedelmezőbb gazdasági tevékenységet tesz lehetővé.

Úgy tűnik, minden azon áll vagy bukik, hogy a következő években valóban az infrastruktúra-fejlesztés lesz-e a középpontban. Marcel Fratzscher szerint „a pénz szükséges, de nem elégséges feltétel. További reformoknak kell következniük a kapacitásbővítés, a dereguláció, a gyorsabb végrehajtás tekintetében.” A vállalatoknak több termelési kapacitást kell kiépíteniük. Több képzett munkaerőre van szükség, ami nem könnyű a szakképzett munkaerőhiány idején.

Arra, hogy az adósságfék enyhítéséről szóló döntés önmagában mennyire nem elég az infrastrukturális célú fejlesztések optimális megvalósulására számos, az elmúlt másfél-két évtizedben megvalósult vagy megvalósulóban lévő projekt igazolja. A Berlin-Brandenburg repülőtér, a hamburgi Elbphilharmonie koncertközpont és a „Stuttgart 21” főpályaudvar a kiemelt projektek dicstelen megvalósulásának iskolapéldái. Tervezési és építési hibák, az engedélyezési eljárások elhúzódása, többszörös költségtúllépések, jogi viták, évekig tartó építési késedelmek - a lista hosszú és több, mint indulatokat keltő. 

Reiner Holznagel, az adófizetők szövetségének (BdSt) a Deutsche Welle által idézett elnöke szerint „Németország fuldoklik a bürokrácia és a nem hatékony struktúrák terhe alatt. Gyorsabb engedélyezési eljárásokra és egyértelmű felelősségi körökre van szükség! De egy új adósságalap nem oldja meg egyik problémát sem.”

Veronika Grimm, a szövetségi kormány mellett működő független szakértői tanács tagja szerint „az adósságcsomagból származó többletpénzt nem lehetne ilyen gyorsan elkölteni. A tervezési és engedélyezési eljárások „szűk keresztmetszetet jelentenek a pénzek kiáramlásának”, fogalmazott a szakértő a Bundestag költségvetési bizottságában. Ezért sürgősen „növekedést ösztönző reformokra” van szükség. A jelenlegi előrejelzés szerint az adósságcsomagnak 2025-ben várhatóan nem lesz hatása a gazdasági növekedésre, mérsékelt hatás leghamarabb 2026-ban várható. „2027 gazdasági teljesítménye aztán attól függ majd, hogy mennyire jól használják fel a forrásokat”.

Egyes szakértők arra figyelmeztetnek, hogy az adóssághegy növekedése nagyban korlátozhatja a jövő generációinak és kormányainak cselekvőképességét. Jörg Krämer, a Commerzbank vezető közgazdásza szerint: „Németország adósságszintje - azaz a bruttó hazai termékhez viszonyított államadósság - jelenleg 63 százalék körül van. Ez a következő tíz évben várhatóan 90 százalék fölé emelkedik.”

„Most óriási felelősség nehezedik a politikusokra" – figyelmeztetett Peter Adrian, a DIHK elnöke a Bundestag március 18-án elfogadott és a 21-én a Bundesrat által megerősített adósságfékről és a speciális alapokról szóló alaptörvény-módosításról. „Ez a pénzügyi csomag lehetõséget jelent a sürgetõ gazdasági növekedés és versenyképességünk szempontjából is."

Adrian szerint ennek azonban az az előfeltétele, hogy "a milliárdokat okosan és hatékonyan használják fel. Ha ez nem történik meg, a hatalmas adósság óriási kockázatot jelenthet. Mert egyértelmű: középtávon gazdaságunknak ismét gyorsabban kell növekednie, mint az adósságnak és a hitelkamatoknak. Ez az adósságcsomag csak akkor működhet, ha az új kormány következetesen kezeli hazánk strukturális problémáit és végrehajtja a sürgős reformokat… A fájdalmasan hosszú jóváhagyási eljárások, az elavult adminisztráció, a leromlott infrastruktúra, a magas adók és a bénító bürokrácia végre a múlté” – mondta Adrian. Azonban „a vállalkozóknak nagyobb szabadságra van szükségük ahhoz, hogy széles alapon sikeresek lehessenek. Ehhez megbízható gazdaságpolitikára van szükség. A világgazdaság nem vár ránk. Újra fittnek kell lennünk, hogy lépést tudjunk tartani az éllovasokkal. Nem szabad elszalasztani ezt a lehetőséget."

A bürokrácia csökkentése sokéves követelés. Ma már minden második vállalat a hosszadalmas adminisztratív eljárások, ellenőrzési és dokumentációs kötelezettségek, statisztikai jelentések és adatvédelmi követelmények terhét tartja a nagyobb gazdasági növekedés legnagyobb akadályának. Egy, a müncheni ifo intézet által 2024 végén nyilvánosságra hozott tanulmány szerint „Németország évente akár 146 milliárd euró gazdasági teljesítményt veszít a túlzott bürokrácia miatt”.

További problémát okozhat a szakképzett munkaerő hiánya, amely évek óta egyre nagyobb méreteket ölt. A kérdés nagyrészt azért tűnt el a címlapokról, mert Németország a recesszió harmadik évében jár. Az elbocsátások és a rövidtávú munkavégzés szerves részévé váltak, ez azonban gyorsan megváltozhat. Egy idő után a vállalatoknak sokkal több megrendelésük lehet, mint amennyit a személyzetükkel ténylegesen el tudnak látni, s felértékelődhet a kapacitások növelése.

Kérdés, hogy honnan lesz a többlet munkaerő. Németország elöregedő társadalom, és az elkövetkező években különösen sokan fognak nyugdíjba vonulni. Hiányzik az utánpótlás. A Bertelsmann Alapítvány 2024 végi tanulmánya szerint 2040-ig évente mintegy 288 ezer külföldi munkavállalóra lesz szükség, s ebben még nincs benne az a kereslet, amely a védelmi és infrastrukturális csomagból adódhat.

A már idézett Veronika Grimm arra figyelmeztet, hogy a többletforrásokat „valóban a termelési potenciál növelésére kell fordítani”. „Ellenkező esetben további árnyomás lesz”. Ha több a megrendelés, mint a kapacitás, a vállalatok többet követelhetnek az indokoltnál, különösen ott, ahol sürgetővé vált egy-egy projekt megvalósítása.

A Bundeswehr újrafegyverzése érdekében minden eddiginél gyorsabban kell fegyvereket és katonai felszereléseket beszerezni. A védelmi gazdaság szereplői az ukrajnai háború miatt már most is megfeszített erővel dolgoznak. „Donald Trump alatt az Egyesült Államok már nem tűnik megbízható NATO-partnernek, ezért a védelmi jellegű szerződéseket egyre inkább Európában ítélik oda. Ez aranyidőket ígér az olyan vállalatok számára, mint a Rheinmetall és az Airbus. Gyakorlatilag ők diktálhatják az árakat”, írta a Deutsche Welle elemzője.

Társadalmi visszhang

A Friedrich Merz, a CDU kancellárjelöltje az adósságpolitikával kapcsolatos irányváltása nyomán romolhat a CDU/CSU imázsa. A ZDF által március 21-én, (tehát még a felsőházi szavazást megelőzően) nyilvánosságra hozott, 1.305 véletlenszerűen kiválasztott válaszadó körében végzett felmérés során a megkérdezettek 73 százaléka úgy vélekedett, hogy Merz és a CDU/CSU vezetése becsapta a választókat azzal, hogy beleegyezett az új adósságok felvételébe; ezen belül a CDU/CSU támogatóinak 44 százaléka véli ugyanezt. A leendő kancellár a februári szövetségi választások előtt még elutasította az állam eladósodását, majd néhány héttel később, az SPD és a Zöldek egyetértésével elfogadott rekordösszegű adósságcsomagot a politikai helyzet jelentős változásával indokolta.

A hitelből finanszírozott pénzügyi csomag melletti döntés és a megtévesztés vádja hatással volt Merz személyének megítélésére is, akinek március eleji felméréshez képest jelentősen romlott az elfogadottsága. Azt már csak a válaszadók 37 százalék tartaná jónak, 53 százalék viszont rossznak tartaná, ha Merz lenne az új kancellár. Március elején még 44 százalék gondolta úgy, hogy Merz jó választás, s 50 százalék tartotta rossznak. Ráadásul március közepén kevesebb válaszadó (45 százalék) gondolta úgy, hogy Merz jó munkát végezne kormányfőként, mint a hónap elején, (amikor ez az arány még 53 százalék volt), miközben rossz teljesítményre 44 százalék számít, szemben a március eleji 37 százalékkal.

Azt, hogy a következő tizenkét évben többszáz milliárd eurónyi adósságot is felvehetnek további infrastrukturális és klímavédelmi beruházásokhoz, a válaszok fele helyesnek tartja, 27 százalék szerint ez túl sok, 4 százalék szerint túl kevés, 15 százalék szerint viszont egyáltalán nem kellene új adósságot felvenni.

A CDU/CSU és az SPD által javasolt, az adósságféknek a védelmi kiadásokra vonatkozó lazítását azonban széles körben támogatják. A ZDF által idézett felmérés során a megkérdezettek csaknem kétharmada (64 százalék) szerint ez a helyes lépés, miközben ennek fele, 32 százalék helyteleníti azt.  A szövetségi törvényhozásnak a védelmi kiadások növelését szolgáló döntéséhez Mark Rutte, a NATO főtitkára is gratulált.                                    

 

Készítette:  

Juhász Imre

volt külgazdasági szakdiplomata

 

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az MKIK szervezésében lezajlott a Termelékenységi Konferencia a Bálnában, ahol kormányzati, kamarai, nagyvállalati és a kkv-szektor szereplői osztották meg gondolataikat a magyar gazdaság jövőjéről és kihívásairól.
A 17. csomag egy szélesebb körű uniós intézkedéscsomag része, amely emellett Oroszország hibrid tevékenységeire, az oroszországi emberi jogi jogsértésekre, valamint tömegoszlató anyagoknak az orosz erők által Ukrajnában történő használatára is irányul.
Széchenyi 2020