A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara mellett működő Választottbíróság felelősséggel jár el a koronavírus gazdaságra gyakorolt hatásainak a csökkentésében, a vállalkozások terheinek enyhítésében vitarendezésük terén.
A COVID 19 járvány okozta rendkívüli helyzetben a tartós jogviszonyok, bérleti szerződések alakulása, a szerződések szerinti bérleti díjfizetések körüli vita számos esetben igénylik a soron kívüli vitarendezés lehetőségét. Sok esetben jelen Választottbíróság szerepel a vitarendezés fórumaként, de arra is lehetőség van, hogy ilyen meglévő választottbírósági kikötés hiányában a felek a gyors vitarendezési megoldás érdekében alávessék magukat az MKIK mellett működő Választottbíróság hatáskörének, külön írásbeli választottbírósági szerződésükkel. A gyors vitarendezés céljából javasoljuk és kifejezetten ajánljuk, hogy a választottbírósági eljárás a felek kérelme szerint a Választottbíróság Eljárási Szabályzatának 1.sz melléklete szerinti gyorsított eljárásról szóló rendelkezések szerint történjen. Az eljárási rend, a döntéshozatal mechanizmusa időrendje transzparens, a Választottbíróság honlapján megtekinthető, a szerződő felek számára egyértelmű. A Választottbíróságnak lehetősége van azonnali intézkedések meghozatalára ideiglenes intézkedés formájában is a gyors megoldás elősegítése érdekében.
A beérkező új ügyek esetében az adminisztráció az Eljárási Szabályzatban előírt rendben folyik, a tanácsok megalakulnak és a felekkel a jelen esetben is egyeztetik az eljárás rugalmas keretei között az adott ügyben megvalósítandó eljárás rendjét. A határidők megállapítása, módosítása a gyorsított eljárás szabta keretek között is a felek és a tanácsok által közösen kialakított rendben halad. Választottbíráink, titkárságunk, az elnökség és az elnök elkötelezettek a tartós jogviszony által érintett felek vitarendezésének folyamatos és rugalmas bonyolítása iránt.
Az eljárással kapcsolatos eljárási szabályzatban írt részletekről a választottbíróság honlapján lehet tájékozódni.
További kérdések felvilágosítások tekintetében Lukács Józsefné dr. titkárságvezető asszonyhoz lehet fordulni lukacs.jozsefne@mkik.hu emailen vagy a +36-20-484-14-13 telefonszámon.
A koronavírus járvány okozta veszélyhelyzet ideje alatt
az Eljárási Szabályzat rendelkezéseit az alábbi eltérésekkel kell alkalmazni:
A választottbírósághoz a keresetlevelet és a válasziratot elektronikus úton (e-mailen) kell benyújtani, illetve postai úton/papír alapon annyi példányban, hogy a többi félnek, és a Választottbíróságnak is jusson egy-egy példány. A beadás ideje az irat elektronikus úton, email útján történt beérkezésének időpontja.
Ha a felek gyorsított eljárásban állapodtak meg, a teljes választottbírósági díjat a felperesnek kell megelőlegeznie.
A keresetlevelet a Választottbíróság elsődlegesen elektronikus úton továbbítja az alperesnek, amennyiben a felperes az alperes e-mail címét megadta. Ellenkező esetben a Választottbíróság a keresetlevelet csak postai úton továbbítja az alperesnek.
Amennyiben a választottbírósági tanács szükségesnek tartja az eljárási kérdések – különösen a kommunikációs kérdések - előzetes egyeztetését, az előkészítő egyeztetést szóbeli személyes megbeszélés/tárgyalás mellőzésével, telekommunikációs eszköz útján folytatja le. A választottbírósági tanács további nyilatkozatok írásban történő benyújtására is felhívhatja a feleket.
A választottbírósági tanács és a felek a veszélyhelyzet időtartama alatt telekommunikációs eszközök útján tarthatnak kapcsolatot, a levelezés főszabályként email útján történik. Az e-mail útján megküldött iratok kézhezvételét minden választottbírónak és félnek is vissza kell igazolni.
A Választottbíróság és annak választottbírósági tanácsa személyes jelenléttel járó eljárási cselekményt kizárólag telekommunikációs eszköz útján végez, ha annak a technikai és műszaki feltételeit a Választottbíróság és annak választottbírósági tanácsa a felekkel együtt biztosítani tudja. Ha a választottbírósági tanács online tárgyalást tart, hogy arról egyidejű hangfelvételt kell készíteni és a hangfelvételről készült leiratot a választottbírósági tanács a Választottbíróság és a felek részére elektronikus úton a lehető legrövidebb időn belül, de legkésőbb 15 napon belül megküldi. Ezt a határidőt a Választottbíróság elnöksége jogosult indokolt esetben meghosszabbítani.
A veszélyhelyzet a határidők folyását nem érinti.
A veszélyhelyzet ideje alatt az eljárásokban az eljárás szünetelésének a felek közös kérelmére van helye.
Az írásba foglalt választottbírósági ítéletet a választottbírósági tanács tagjai aláírják, az aláírásukkal ellátott ítéletet postai úton, illetve a beszkennelt ítéletet elektronikus úton is megküldik a Választottbíróságnak. Amikor az utolsó aláírás is megérkezett, a Választottbíróság azonnal hitelesíti az ítélet eredeti szövegét. Az eredeti példányt elhelyezi az ügy iratai között, a hitelesített példányokat pedig megküldi a feleknek.
Dr. Burai-Kovács János
a Választottbíróság elnöke