Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Németország 500 legnagyobb vállalatának kilátásairól szóló elemzés

2021. február 18.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

Az Accenture stratégiai tanácsadóvállalat németországi vezérigazgatója a cég által az 500 legnagyobb árbevételű német vállalat helyzetét értékelve biztatónak ítéli a kilátásokat. Véleménye szerint Németország nyertesként kerülhet ki a válságból, ami ugyanakkor Európában elégedetlenséghez vezethet.

A „Digitalizáció és fenntarthatóság – új növekedési lehetőség a top 500 vállalatnak” című tanulmányában az Accenture az 500 legnagyobb árbevételű német konszern helyzetét elemezi, a pandémia tükrében. Frank Riemensperger vezérigazgató értékelése szerint az eredmények azt mutatják, hogy a kulcságazatokban működő vállalkozások új stratégiákat dolgoznak ki a magasabb árbevétel elérése érdekében, ami biztató jel.

A Welt napilapnak adott interjúban Riemensperger kifejti, hogy a jelenlegi súlyos válság ellenére a fenntarthatóság és a digitalizáció új növekedési perspektívákat nyit meg. Emellett a pandémiából eredő recesszió miatt olyan piaci szegmensekbe történő belépésre is lehetőség nyílik, amik korábban nem lettek volna finanszírozhatók.

A vezérigazgató szerint a német vállalatok jól kezelik a krízist, mivel tanultak a 2008/2009-es pénzügyi válságból és gyorsan alkalmazni tudták az akkor bevált eszközöket, mint a rövidített munkaidőt, rugalmasan alakítják beszállítói láncaikat, csökkentik a költségeiket és pénzügyi tartalékokat képeznek. Sok vállalat már ősztől elindította új stratégiai befektetési programját, a versenyképesség növelése érdekében. A bruttó értékteremtésnek csupán egyötöde származik a válság által súlyosan érintett ágazatokból. 

A stratégiaváltás nem a pandémiával kezdődött, mivel a top 500 vállalat már a vírus kitörése előtt is küzdött a gyenge növekedéssel. A koronaválság lehetőséget teremtett a költségek csökkentésére és a vállalati struktúrák egyszerűsítésére. Riemensperger példaként a Bosch-t említi, ami véleménye szerint jól mutatja, hogy a német vállalatok rendelkeznek az átfogó átalakításokhoz szükséges potenciállal. A Boschnál lendületes tempóban és jelentős összegek ráfordításával zajlik az átalakítás, amit jól szemléltet az akkumulátorcella-gyártás kiépítése, vagy az ipari berendezésgyártás és az egészségügyi területen tett erőfeszítés. Nagyobb hangsúlyt fektetnek a végfelhasználói üzletágra, többek közt a háztartási gépek, vagy a hőtechnika területén, ezzel jelentős fejlesztéseket valósítanak meg a járműiparon kívüli szektorokban.

Riemensperger ugyanakkor nem feltétlenül tartja problémásnak, hogy a top 500-ban jelentős súllyal szerepel az autóipar. A felső szegmensben a német autóipari vállalatok újra jelentős lendületet kaptak a kínai konjunktúra felélénkülésétől. Véleménye szerint kevésbé a bevételkiesésre kell összpontosítani, mint a háttérben zajló stratégiai munkára, amivel a jövőbeli versenyképességre készítik fel magukat a vállalatok. A német autógyártók jelentős költségtényezőktől szabadulnak meg, egyszerűsítenek és ösztönzik az innovációt a high-end szegmensben. Ez a vállalatok megerősödéséhez fog vezetni.

Az ipari vállalatok erősödése különösen a gépgyártókra hathat pozitívan, itt már érződik a kereslet fellendülése. Különösen a digitális automatizációt alkalmazó berendezések iránt nő az igény, amiből az IT szektor is profitál. A digitalizációba történő beruházások most különösen fel fognak élénkülni, nem csak a vállalatirányítási folyamatok terén, hanem a termelésben is. Ezt a folyamatot tovább erősítheti, ha lesz idén olyan konszolidációs hullám, ami tömeges cégértékesítésekhez vezet, mivel a befektetők a digitalizációs és automatizációs megoldásokra összpontosítanak, míg más területeket leépítenek.  

A globális piacok tekintetében Riemensperger nem vár további keresletcsökkenést, szerinte Ázsia (Indiát kivéve) jól kezelte a járványt és az USA-ban továbbra is erős a kereslet. A járvány leginkább Európa déli országaiban, Spanyolországban, Olaszországban, Franciaországban jár különösen súlyos gazdasági következményekkel, ezért tovább nő Európa megosztottsága. A német gazdaság jobban jön ki a válságból, mint a környező országok, ami ezek rosszallásához vezethet.

Kína deklarálta, hogy növelni kívánja piaci részesedéseit a válság során. Érzékelhető, hogy célzottan és agresszív árakkal támadják a versenytársakat és a verseny tovább fog élesedni. Ebből Németország is vesztesként kerül ki, ha nem növeli versenyképességét az automatizáció fokozásával.

Riemensperger szerint a fenttarthatósági célok és a CO2 csökkentési előírások új üzleti modelleket fognak eredményezni, amit szintén felgyorsít a válság. A fenntartható gazdaság kialakítására hatalmas összegeket kell fordítani, amit a német kormány konjunktúracsomagja és támogatási intézkedései is ösztönözni fognak, így ezáltal valóban megvalósíthatóvá válik a kormány gazdaságpolitikája. 

Készítette: Mautner Márk, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az alábbiakban található az aktuális online külgazdasági rendezvényeink listája. Várjuk a külpiacok iránt érdeklődő vállalkozások  jelentkezését!
2020. szeptember 1-től a külföldről hazatérő magyarokra, az ingázókra és az üzleti célú utazókra is új szabályok érvényesek, külföldi állampolgárok pedig csak kivételes esetekben léphetnek Magyarország területére.