Ugrás a tartalomra

Több milliós többletkapacitással bővül a személyszállítás – elkezdődött a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia Szegeden

2025. november 20.

A közforgalmú közlekedés jövőjéről szól a 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencia november 20. és 21. között Szegeden, a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamarában. Az első napon a MÁV átalakításáról, a várost érintő fejlesztésekről és az uniós tervekről volt leginkább szó, de a közlekedéssel kapcsolatos oktatás is téma volt.

– 2027-re 12 ponton érjük el az országhatárt gyorsforgalmi úttal, miközben az M1-es autópálya 2x3 sávosra bővül, a vasút kapcsán pedig jelentős pályafelújítási munkálatok indulnak meg – közölte csütörtökön, Szegeden dr. Kerékgyártó János, az Építési és Közlekedési Minisztérium közlekedési stratégiáért és hatósági ügyekért felelős helyettes államtitkára.

A 26. Nemzetközi Közlekedési Konferencián tartott nyitóelőadást, melyből kiderült az is, hogy jelenleg már 22 megyei jogú városnak van 2x2 sávos gyorsforgalmi útja. Szólt arról is, hogy a Szeged-Szabadka vasútvonal jól működik, és hamarosan átadják a Budapest-Kelebia vasútvonalat is. Hangsúlyozta, ekkora kormányzati figyelmet és támogatást közösségi közlekedés még nem kapott, mint manapság hazánkban kap.

– Szerkezetében átalakul a MÁV, ami holding szervezetté válik, és 7 milliós többletkapacitással bővül a személyszállítás, ami ezer település számára biztosít jobb ellátást, növelve a mobilitást, mindez a decemberi menetrendváltással valósul meg idén – osztotta meg a legfőbb részleteket.

Összekötik a közlekedést és a vállalkozásokat

A konferenciának – ami már évek óta helyet kap a nemzetközi konferencianaptárban is – 26 éve a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara ad otthont, melynek alelnöke, Palotás Sándor arról beszélt november 20-án, hogy évről évre van miről egyeztetni a közlekedés kapcsán, mindig új témák kerülnek napirendre. Mint mondta, a közlekedésnek erősen a részévé válnak a modern szolgáltatások, a digitalizáció és az utasok részéről egyre nagyobb mértékben megjelenő elvárások is. Hangsúlyozta, a kamara célja a konferenciával, hogy összekösse a közlekedést, a közlekedési infrastruktúrát és a vállalkozásokat, és jövőbemutató kapcsolatok jöjjenek létre.

Idén a közforgalmú közlekedés jövője áll a kétnapos, november 20-tól 21-ig tartó konferencia fókuszában, amit a Csongrád-Csanádi Kereskedelmi és Iparkamara és az Enterprise Europe Network-Szeged szervez meg a Közlekedéstudományi Egyesület együttműködésével, valamint a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara, illetve a Közlekedéstudományi Intézet szakmai támogatásával.

Az első napon beszédet mondott még a Közlekedéstudományi Egyesület főtitkára, prof. dr. Horváth Balázs, aki szerint ez a konferencia teljesen eltér a hazánkban szervezett többi közlekedési konferenciától, hiszen itt valóban az aktualitásokat vitatják meg, az érdeklődők pedig friss információkhoz tudnak jutni ezáltal. Szintén jelen volt Szegedről Nagy Sándor városfejlesztési alpolgármester is, aki úgy véli, a város fejlődésének legszebb kihívását a közlekedés jelent, ami jelentősen visszahat arra, hogy hogyan érzik magukat a városlakók, mennyi GDP-t lehet a városban termelni. Felhívta a jelenlévő vállalkozók figyelmét arra, hogy az önkormányzatnál minden évben rendelkezésre áll egy pályázat, amely által fenntarthatóbbá tehetik a dolgozóik munkába járását. Kiderült, Szegeden is fejlesztések várhatóak, ilyen a Kenyérgyári és a Textilgyári út megújítása buszmegállókkal, valamint a BYD munkavállalói utaztatásának megoldása is.

Országosan és uniós szinten is a gyorsaságra törekednek

Hegyi Zsolt, a MÁV Zrt. vezérigazgatója is előadást tartott az első napon, amikor is a MÁV-csoport Országos Haváriaközpontjáról adott számot, mely majdnem egy éve kezdte meg működését. Közölte, a feladataik között szerepel például az utasok személyes tájékoztatása többek közt abban az esetben, ha egy adott településtől nem közlekedik tovább a vonat, de az utasoknak nincs helyismerete, így nem rendelkeznek információval arról, hogy honnan és hogyan tudnak továbbközlekedni. Jelezte, a központ külön buszflottát tart fenn azokra az esetekre, amikor a vonatok közlekedését valami akadályozza, vagy baleset történik. Beszámolója szerint a MÁV célul tűzte ki azt is, hogy a magyarországi legyen a legjobban működő térképes járatkövető rendszer, melynek kiépítése már 90 százalékos, és amely követ minden, MÁV-hoz tartozó járművet, és valós idejű információt ad arról, hogy merre jár a vonatunk, mennyit késik az. Ez a MÁVPLUSZ, régi nevén az EMMA. Mint kiderült, a vonattal nyújtott személyszállítás teljesítménye 10 év alatt 20 százalékos növekedést érhet el országunkban, ehhez azonban szükség van jelentős mennyiségű szerelvény beszerzésére, főként személykocsikat és dízelmotorú vonatokat vásárolnak majd.

Nemzetközi szintű kitekintést Dr. Zúgó Liliána, az Európai Bizottság Magyarországi Képviseletének szenior gazdasági elemzője tett, aki elmondta, az unió egységesíteni szeretné a közlekedési szolgáltatások piacát, ehhez kapcsolódóan beruházásokat tervez megvalósítani, valamint az előterjesztései között szerepel egy európai szintű, nagy sebességű vasúti hálózat létrehozása az uniós fővárosok összekapcsolásával. Továbbá hamarosan kidolgozhatnak egy egységes digitális foglalásról és jegyértékesítésről szóló rendeletet is, így az uniós polgárok egy helyen tudnak majd jegyet vásárolni – tette hozzá.  Az elemző beszélt arról is, hogy a fenntarthatóság is cél, így felgyorsulhat a közúti közlekedés villamosítására irányuló munka, a kerékpározásról európai nyilatkozat készül, és élvonalbeli technológiákat vezetnek be, ilyen a hiperloop.

Adatvezérelt irányítás, önvezető járművek

Az első nap további részében szó volt még a Közlekedéstudományi Intézet tevékenységéről és a közlekedés oktatásáról, képzéséről is. A program este fogadással zárult.

A folytatásban, november 21-én olyan témák kerülnek majd terítékre, mint például az adatvezérelt szakmai irányítás a MÁV-csoportban, az önvezető járművek és a városi társadalom, valamint a járművezető-képzés a 21. században.

Az esemény helyszínén Bánffi Tibor tablói láthatóak "Az IKARUS így hódította meg a világot" címmel, Ikarus autóbuszok rajzaival, adataival. A konferencia szüneteiben pedig a "A lópatkótól az autóbuszig" című, az IKARUS rövid történetét bemutató filmet tekinthetik meg a jelenlévők.

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az MKIK elindította a SecureBot elnevezésű, díjmentes kiberbiztonsági szolgáltatáscsomagját. A díjmentesen használható program segíti a kkv-kat és jelzi a cégeknek, hogy milyen rosszindulatú, külső támadásoknak lehetnek kitéve.
A 2025/2026. tanév Szakma Kiváló Tanulója Versenyére (SZKTV) és az Országos Szakmai Tanulmányi Versenyre (OSZTV) november 27. csütörtökig jelentkezhetnek a fiatalok.
Széchenyi 2020