A Magyar Kereskedelmi és Iparkamara (MKIK) a békéltető testületi rendszer fejlesztésével és a fogyasztói jogok bővítésének támogatásával segíti a vállalkozásokat a tisztességes, bizalmon alapuló piaci működésben. Ezt az elkötelezettséget erősíti az „Év Fogyasztóvédelmi Referense Díj” és az MKIK által felajánlott különdíjak átadása is, amelyekkel a példamutató, fogyasztóbarát vállalati gyakorlatokat és a tudatos vállalkozói szemléletet ismerik el. A kamarai különdíjakat az Auchan Magyarország Kft. és a PREMIUM SPORT Kft. nyerte.
A gazdasági szereplők és a fogyasztók közötti bizalom erősítése kulcsfontosságú a stabil, etikus és fenntartható üzleti környezet megteremtésében – hiszen a kölcsönös bizalom a gazdasági fejlődés egyik legfontosabb alapja.
Ezt a bizalmat erősíti a Kamara és a fogyasztóvédelemért felelős, Nemzetgazdasági Minisztérium közötti együttműködés, melynek keretében a békéltető testületek működése is hatékonyabbá válhat: az egyszerűsített eljárásoknak köszönhetően gyorsabb és költséghatékonyabb ügyintézés valósul meg, ami Európában is egyedülálló módon védi a kis- és középvállalkozásokat mint fogyasztókat. A regionális struktúrára épülő békéltető testületi rendszer nyolc regionális testület révén biztosítja a fogyasztók és vállalkozások közötti jogviták békés és eredményes rendezését.
Az együttműködés újabb mérföldköve, hogy 2025. augusztus 22-től a mikro-, kis- és középvállalkozások (kkv-k) is élhetnek a fogyasztói szavatossági jogokkal, ha olyan terméket vagy szolgáltatást vásárolnak, amely nem kapcsolódik közvetlenül üzleti tevékenységükhöz. Ez azt jelenti, hogy például egy kis cég, ha irodai kávéfőzőt vagy laptopot vásárol, és az meghibásodik, ugyanazokat a garanciális jogokat élvezi, mint egy magánszemély – kérheti a javítást, cserét, árleszállítást vagy a szerződéstől való elállást. A szavatossági idő két év, amely alatt a vállalkozás érvényesítheti jogait a hibás teljesítés esetén.
A fogyasztóvédelmi együttműködés erősítésének jegyében a Fogyasztóvédelmi Referens Egyesület (FORE) a Magyar Kereskedelmi és Iparkamarával kötött megállapodás keretében hirdette meg az „Év Fogyasztóvédelmi Referense” 2025. évi pályázatát. A díjat immár negyedik alkalommal adják át azoknak a referenseknek és vállalkozásoknak, akik munkájukkal túlmutatnak a jogszabályi kötelezettségeken, és aktívan hozzájárulnak a fogyasztóvédelmi szemlélet, valamint a fogyasztóbarát vállalati kultúra erősítéséhez. Az „Év Fogyasztóvédelmi Referense Díj” „FMCG kereskedelem” kategóriájának nyertese Albert Terézia, az Auchan Magyarország Kft. fogyasztóvédelmi referense lett, míg a „Tartós fogyasztási cikkek kereskedelme” kategóriában a díjat Madarász Tamás, a GORENJE Magyarország Kft. fogyasztóvédelmi referense vehette át. Az idei évben a „Csapat / TEAM” kategóriában a KIK Textil és Non Food Kft. fogyasztóvédelmi referensei – Moravszkiné Megyesi Marianna, Susán Andrea és Szabó Csabáné – részesültek elismerésben. A díjat Rikk Róbert ügyvezető és a nyertes csapat vette át ünnepélyes keretek között.
A rendezvényen Csókay Ákos adta át a Magyar Kereskedelmi és Iparkamara által felajánlott különdíjakat is: a Kamara „Legjobb fogyasztóvédelmi gyakorlattal rendelkező nagyvállalat” különdíját az Auchan Magyarország Kft., míg a „Legjobb fogyasztóvédelmi gyakorlattal rendelkező kis- és középvállalkozás” különdíját a PREMIUM SPORT Kft. nyerte el.