Ugrás a tartalomra

Csökkenő adminisztráció, kevesebb hiba; átállás az adatalapú platformokra

2025. december 05.

Az átállásra még van idő: csaknem 13 hónap. De érdemes megkezdeni a félkészülést.  2027. január 1-től ugyanis már csak a korszerű, adatalapú megoldások útján lehet majd adatokat beküldeni a NAV-hoz, amelyekkel az adózók kényelmesebben, egyszerűbben és gyorsabban intézhetik ügyeiket. Az új platformokon egyre több funkció érhető el, az átállásban pedig segít a NAV.

Az ügyfelek 2026 végéig még használhatják az Általános Nyomtatványkitöltő Keretprogramot (ÁNYK) adóügyeikben. Az ÁNYK a Nemzeti Adó- és Vámhivatal (NAV) legrégibb, 2008 óta működő adóügyintézési platformja, amelybe évente több mint 30 millió űrlap érkezik. Annak érdekében, hogy az ügyfeleknek a NAV az esetleges anomáliákról, hibákról valós időben visszajelzést tudjon adni, a bevallási, adatszolgáltatási funkciók modernizálása megkerülhetetlen és szükségszerű. Az adózók ezáltal még kevesebb adminisztrációval intézhetik ügyeiket és tovább csökkenhet az utólagos hibajavítások, értesítések, ellenőrzések száma.

A NAV segít az átállásban: egyrészt a tudnivalókat folyamatosan és naprakészen közzéteszi, másrészt a felmerülő kérdések megválaszolása mellett az adóhivatal számos fejlesztői fórumot, szakmai eseményt szervez a témában.

A vállalkozásoknak már most érdemes végiggondolni, hogy a NAV közismert, innovatív platformjai közül, melyik lehet az, amely leginkább illeszkedik a saját igényeikhez és munkafolyamataikhoz.

A NAV az ÁNYK alternatívájaként már most több korszerű szolgáltatást kínál, a különböző igényű felhasználói körökre szabva. A magánszemélyeknek, kisvállalkozásoknak, illetve azoknak, akik ritkábban intéznek adóügyeket, az Online Nyomtatványkitöltő Alkalmazás (ONYA) webfelülete ajánlott, ahová Ügyfélkapu+- vagy DÁP-azonosítással lehet belépni. Az itt kitölthető űrlapok beküldhetők online, közvetlenül a felületen. Az ONYA azonosítás nélküli felülete elérhető Ügyfélkapu+- vagy DÁP-azonosítás nélkül is, ahol az adózók elérik a papíralapon benyújtható nyomtatványokat.

Azoknak a vállalkozásoknak, amelyek az ÁNYK-t jelenleg ügyviteli programok segítségével használják és rendszeres adóügyi, adatszolgáltatási kötelezettségük van, a NAV a teljesen automatizált módon, alkalmazásprogramozási interfészek (API) útján történő gép-gép kapcsolatot (NAV M2M) javasolja elsősorban: könyvelőknek, adótanácsadóknak, nagy létszámú, széles spektrumban működő cégeknek. Az M2M-kapcsolattal a bizonylatokhoz kapcsolódó technológiai folyamatok automatikusan és gyorsan bonyolíthatók. Az M2M-szolgáltatás egyes elemei már most is használhatók, ehhez a szoftverfejlesztőknek és a végfelhasználóknak is regisztrálniuk kell a NAV Ügyfélportál M2M-regisztráció alkalmazásában.

Az áfabevallásnál egyértelmű a választás: az eÁFA, amely nem csupán egy felület, hanem komplex digitális megoldás. A NAV rendelkezésére álló adatok kiajánlása és a validációk révén az eÁFA használatával egyszerűbben, gyorsabban és kevesebb hibával teljesíthető a bevallási kötelezettség.

Forrás: Nemzeti Adó- és Vámhivatal

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Győr-Moson-Sopron Vármegyei Kereskedelmi és Iparkamara a Vállalkozásfejlesztési projekt keretében elkészítette az „Útmutató a fenntartható és jövőálló vállalati működéshez – gyakorlati útmutató vállalkozásoknak” című kiadványát.
A Német Ipari és Kereskedelmi Kamara több mint 3.500 vállalat megkérdezése alapján készült felmérése szerint az amerikai vámpolitika változásából adódó bizonytalansági tényezőket maga mögött hagyva fél év elteltével érezhetően javult a hangulat.
Széchenyi 2020