Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Szaúd-Arábia gazdasági kilátásai 2021-ben

2021. március 04.

Magyarország Nagykövetsége Rijád

A szaúdi gazdaság erőteljes növekedését prognosztizálja 2021 második felére a Nemzetközi Pénzügyi Intézet (IIF). A tanulmány szerint a szaúdi gazdaság a 2020. évi 4,2%-os csökkenés után az idén elérheti a 2,4%-os növekedést. Ezt egyrészt az olaj- és nem-olajipari szektorok fellendülésével, másrészt a COVID-19 pandémia terjedésének megelőzésére tett hatékony lépésekkel indokolják. Szakértői becslések szerint 2021-ben 2,4 százalékos, míg 2022-ben 3,1 százalékos reál GDP növekedés várható, amelyet erősen befolyásol a nyersolaj iránti kereslet helyreállása és a kőolaj hordónkénti világpiaci árának alakulása. (megj.: a szakértők 50 USD/hordó, míg a szaúdi költségvetés 46,70 USD árral számol). A fellendülés várhatóan ez év második felében gyorsul fel, amikor a világjárvány második hulláma visszahúzódik és a COVID-19 vakcinák széles körben elérhetővé válnak, valamint a korábbi OPEC+ termeléscsökkentési megállapodásokat is fokozatosan feloldják, így bővülhet a kitermelés.

GDP előrejelzés: az idén a szaúdi olajipar mérsékelt növekedésével lehet számolni, ami az olajipari GDP 3%-os növekedését jelenti a tavalyi 2,7%-os csökkenéssel szemben, ugyanakkor a fellendülés jelentős mozgatórugója a szaúdi állami befektetési alap (PIF) kezelésében lévő mega projektek és beruházások folytatása. Természetesen a COVID-19 elleni gazdasági, szociális védekezési intézkedések gyors végrehajtása is hozzájárult a járvány negatív hatásainak korlátozásához. (megj.: a halálozások száma viszonylag alacsony volt, amit a fiatal népesség is indokol - a népességnek csak 3 százaléka 65 év feletti - ). Az országban számos helyen ingyenes tesztlehetőséget biztosít a kormányzat, valamint az oltások is megfelelő ütemben zajlanak. Az időben alkalmazott megfelelő gazdaságvédelmi lépéseknek köszönhetően a szaúdi GDP csökkenés 2020-ban kevésbé volt súlyos, mint a fejlett és a feltörekvő gazdaságokban. Az előzetes hivatalos adatok azt mutatják, hogy a szaúdi gazdaság 4,2 százalékkal zsugorodott 2020-ban, amit túlnyomórészt az olajtermelés-csökkenése, és az erre adott OPEC+ megállapodások okoztak. Ezzel szemben az ország szolgáltatói szektorának reál GDP értéke csak 2,7%-ot esett vissza, ami kevésbé jelentős csökkenés, mint sok más G20-országban jórészt a szektor kisebb méretének köszönhetően, ugyanakkor a munkanélküliség ráta 14,9%-ra történő növekedésével járt.

Monetáris politika: a gazdaság helyreállítása érdekében a jegybank szerepét betöltő monetáris hatóság (SAMA) továbbra is alkalmazkodó monetáris politikát folytat biztosítva a megfelelő likviditást a bankszektor és ezen keresztül a versenyszféra számára, ami meghatározó az újraindítás érdekében. A szaúdi jegybank 2020. június 1. óta 100 Mrd SAR (26,66 Mrd USD) értékű gazdasági mentőcsomagot jelentett be és folyósított a kereskedelmi bankoknak, amelynek célja a magánszektor, azon belül is a kis- és középvállalkozások pénzügyi támogatása új (áthidaló) hitelek kihelyezésével és a meglévők törlesztésének elhalasztásával 2021. március 31-ig.

Költségvetési hiány megszüntetése: az olajbevételek hirtelen csökkenése a költségvetési hiányt 2020-ban a GDP 11,9%-ára növelte a 2019-es 4,5%-ról. A 2020-as túlköltekezés az egészségügyi ágazat vártnál nagyobb kiadásait tükrözi. A megnövekedett kiadások finanszírozását egyrészt az állami tartalékok lehívásából, másrészt új hitelfelvételekből (belföldi és külföldi államkötvény kibocsátásból) biztosították. A magasabb olajárak és a nem-olajipari bevételek fellendülése együttesen csökkentheti a költségvetési hiányt 2021-ben 4,3 százalékra, 2022-ben 2,8% majd fokozatosan 2024-re csekély mértékű többletet érhet el. A pénzügyi kormányzat várhatóan folytatja a költségvetési konszolidációt, amelyet főként a tőkekiadások (CAPEX) jelentős csökkentése javíthat, ami ugyanakkor lassítja a gazdaság növekedését. Ezt hivatott ellensúlyozni a gazdaság élénkítésében kiemelet szerepet játszó PIF, amely belföldi projektjein és külföldi befektetésein keresztül 2021-ben közel 422 milliárd USD-t kezel, ami 2024-re elérheti az 580 milliárdot. Ezt a folyamatot támogatja a SAMA pénzeszközeinek átcsoportosítása a PIF-hez. A stratégiai tranzakciók mellett a SAMA devizatartaléka továbbra eléri a 450 milliárd dollárt, ami bőven elég az USA dollár és a szaúdi rijál rögzített árfolyamának fenntartásához.

Államadósság kezelése: a magas költségvetési hiány és a visszaeső GDP miatt az államadósság is jelentősen megugrott, 2020-ban a GDP 34%-ára szemben a 2019-es 23%-kal. 2021-ben újabb rekordmagasságot érhet el 937 Mrd SAR (250 Mrd USD) értékben, a GDP 32,6%-a, azonban még így is jelentősen kedvezőbb mértékű, mint a MENA (50-55%) vagy  európai országok (80% felett) átlaga. (Megj.: az államadóssági plafon mértékét 2017-ben emelték 30%-ról 50%-ra). A 2021-es költségvetés a teljes kormányzati kiadások 7 százalékos csökkentését irányozza elő a legjelentősebb csökkenéssel a tőkekiadási (CAPEX) oldalon, ugyanakkor a közszféra bérei és bérjellegű kiadásai - amelyek az összes kiadás közel 50%-át (a GDP 20%-a) teszik ki, nominálisan valószínűleg változatlanok maradnak. Mind a kormányzat, mind az elemzők úgy számolnak, hogy a PIF befektetési kiadásai a belföldi gazdaságban 2021-2025 között elérik az évi 40 milliárd dollárt. Ugyanakkor jelentős tényező a költségvetési egyensúly és az államadósság kezelésében, a várakozások szerint 18%-os olaj iránti keresletnövekedés (50 USD/bbl.), a 2020. július 1-től háromszorosára megemelt (5%-ról 15%-ra) áfa és a növekvő belső kereslet révén emelkedő adóbevételek (non-oil). Ez utóbbi tétel a teljes bevételek akár 25%-át is elérheti 2021-ben.

A szaúdi (szuverén) befektetési alap fő feladata a szaúdi gazdaság diverzifikálása és modernizálása. Ezt jól mutatják a szervezetek közötti tőkemozgások és a hatalmas állami beruházások. Ugyanakkor azokat a szaúdi mega-projekteket, amelyekben a PIF részt vesz nem képes csak saját tőkéből finanszírozni, szükség van kötvénykibocsátásból, kölcsönökből és nem utolsó sorban külföldi befektetőktől (FDI) származó források bevonására is.

Tehát a növekedés fokozása mélyebb strukturális reformokat igényel, amelyek túlmutatnak a nemzeti megprojekteken. Ugyan történtek lépések a szükséges reformok végrehajtása terén, azonban a bürokrácia, az átláthatóság hiánya (korrupció) az alacsony hatékonyság továbbra is akadályai a magánszektor tartós növekedésének. Amíg a magánszektor nem képes alternatívát nyújtani a szaúdi munkavállalóknak, addig nagyarányú távozás sem várható az igen jól fizetett állami, kormányzati szférából.

Egyúttal a szaudizáció következtében várhatóan dinamikusan növekszik a szaúdi munkavállalók belépése a munkaerőpiacra, valamint a nők részvételi arányának további növekedése is várható, amelyek a helyi oktatás és képzés jelentős javítására hívják fel a figyelmet.

Készítette: Kiss Dezső KGA, 

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő, legfontosabb intézkedésekről és az esetleges áruforgalmi korlátozásokról.
Még most sem késő jelentkezni az Országos Bérügyviteli Bajnokságra – a szakma legrangosabb megmérettetésére.