Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

A V4 gazdasági jelentősége

2021. március 30.

A Tagesspiegel német napilap Németország és a visegrádi országok külkereskedelmét Németország és Kína külkereskedelmével összehasonlító, pozitív hangvételű cikket közölt „A húzórégió a szomszédban található” címmel. A cikk szerzője, Christoph von Marschall az elemzés konklúziójaként megállapítja, hogy bár az általános vélekedés szerint a kínai gazdaság húzóerejének köszönhető a német gazdaság viszonylagos stabilitása a koronaválságban, valójában ebben sokkal fontosabb szerepet játszanak a V4-ek.   

„Mindenki Kínáról beszél és alig esik szó Németország keleti szomszédairól, miközben a visegrádi országok nagyobb részesedéssel rendelkeznek Németország külkereskedelmében és nagyobb szerepet játszanak az ország gazdaságának stabilizálásában a koronaválság alatt, mint Kína” – idézi a szerző a német iparszövetség keleti tagozatának (Ostausschuss der Deutschen Wirtschaft) szakértőit.

A Németország és Kína közötti áruforgalom volumene 212 milliárd euró volt 2020-ban, ami a teljes német külkereskedelmi áruforgalom 9,5 százalékát jelenti, míg a visegrádi országokkal folytatott kereskedelem volumene egyharmaddal többet, 286 milliárd eurót tett ki, ami 12,8 százaléknak felel meg.  A földrajzi közelség mellett az EU-n belüli beszállítói láncok szorosabb összefonódásának is köszönhető az erősebb hatás, az egyébként népességben és gazdasági teljesítményben is előnyt élvező Kínával szemben.

Ebben kiemelkedő szerepet játszik Lengyelország sikertörténete, amely az 1989-es rendszerváltás és a 2004-es EU-csatlakozás alatt is évről-évre javította pozícióját, olyan országokat megelőzve, mint Oroszország, vagy Nagy Britannia és 2020-ra 123 milliárd eurós forgalmat elérve (viszonylag észrevétlenül) az ötödik legfontosabb kereskedelmi partnerré lépett elő Kína, Hollandia, az Egyesült Államok és Franciaország után. A német szakértők szerint Lengyelország sokrétű gazdasági struktúrával rendelkezik, ennek köszönheti a viszonylagos gyors gazdasági helyreállást a tavaly tavaszi mélypont után, ahogy a 2009-es gazdasági válság során is el tudta kerülni az ország a mély recessziót. A nyersanyaghiány által okozott áremelkedés és a szakképzett munkaerő hiánya ugyanakkor kockázatot hordoz. A német vállalatok számára jó lehetőségeket kínál az energiafordulat lengyelországi megvalósítása és ezen belül az épületek energiaellátásának modernizálása, amire az állam több milliárd euró költségvetési forrást biztosít. 

Csehország gazdasági jelentősége sem kap elég figyelmet a német nyilvánosság előtt, miközben a tízmillió lakosú ország 83 milliárd eurós forgalmat bonyolít Németországgal és ezzel a tizedik helyen áll a külkereskedelmi partnerek rangsorában. A cikk egy további meglepő adatként kiemeli, hogy a vásárlóerő tekintetében Csehország megelőzte Spanyolországot és elérte az uniós átlag 93 százalékát. Csehország emellett a német autóipar legnagyobb beszállítója, amely külkereskedelmének 30 százalékát bonyolítja Németországgal, aminek egyötödét az autóipar adja. Csehországban a járványügyi helyzet aggasztó, de a szerző úgy értékeli, hogy a gazdasági teljesítmény pozitív alakulását sikerült leválasztani a járvány negatív hatásaitól.

A tízmilliós Magyarország 52 milliárd eurós áruforgalommal szintén nála jóval nagyobb országokat előz meg a külkereskedelmi ranglistán, így például a 146 milliós Oroszországot, amely csupán 45 milliárd eurós áruforgalmat bonyolított Németországgal.

Végezetül a cikk Szlovákia kapcsán is megemlíti, hogy öt és fél milliós lakossága ellenére 28 milliárd eurós forgalmat bonyolított Németországgal és ezzel olyan globális nagyhatalmakat előzött meg, mint India.

Forrás: a Tagesspiegel összeállítása a Német Statisztikai hivatal adatai alapján

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő, legfontosabb intézkedésekről és az esetleges áruforgalmi korlátozásokról.
Még most sem késő jelentkezni az Országos Bérügyviteli Bajnokságra – a szakma legrangosabb megmérettetésére.