Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

E-mobilitást ösztönző adókedvezmények

2019. augusztus 21.

A kormánykoalíció korábbiaknál határozottabban kívánja támogatni a klímabarát közlekedést. A legutóbbi kabinetülésen az elektromobilitást fókuszba helyező ösztönzőkről döntöttek. A támogatást adókedvezmények formájában nyújtják. A Parlament elé kerülő törvényjavaslatokat további intézkedések követik majd a szeptember 20-i klímakabinet ülését követően.

A törvényjavaslat szerint 2030-ig meghosszabbítják az elektromos vállalati autókra vonatkozó adókedvezményeket. Ez a már meglévő adókedvezmény egyébként 2021-ben lejárt volna. Emellett adómentesen teszik elérhetővé a munkavállalók számára biztosított - a helyi tömegközlekedés igénybevételét elősegítő bérleteket.

A munkavállalók számára a munkáltatójuk által rendelkezésre bocsátott töltőberendezések, illetve a magánjárművek töltéséhez felhasznált áram is adómentességet élvez 2030-ig. Ezen túlmenően minden 2020 végéig nyilvántartásba vett elektromos járművet tíz évig mentesítenek a gépjárműadó megfizetése alól.

A csomag részeként lehetőség lesz az elektromos szállítóeszközök beszerzési költségeinek – a beszerzés évében történő - 50%-os speciális értékcsökkenési leírására. Jelenleg ezek amortizációja lineárisan történik, szállítási eszközök esetében ez alapvetően kilenc év. Bár az e-autók regisztrációs díját nemrégiben emelték, még mindig jóval alacsonyabb a hagyományos gépjárművek regisztrációs adójához képest.

A jelenleg a német utakon futó elektromos járművek száma messze elmaradt a szövetségi kormány várakozásaitól. 2018 végére 83 000 elektromos autót és 341 000 hibrid autót regisztráltak. A kormány korábbi céljáról, miszerint 2020-ra egymillió elektromos járművet helyezzenek forgalomba, már letett a koalíció. A jelenlegi célkitűzés úgy hangzik: tízmillió elektromos autó legyen az utakon 2030-ra. Ezen felül 500 000 elektromos haszongépjármű is kell, hogy Németország teljesíteni tudja a klímacéljait - közölte a szövetségi Közlekedési Minisztérium. Ugyanakkor megoldásra vár a megfelelő töltési infrastruktúra kiépítése.

A szállítási szolgáltatást nyújtó vállalatok üdvözlik a döntést, de sokkal több e-szállítójármű típusra lenne szükségük. A legtöbb érintett cég dízeljárműveket használ, mert az elektromos alternatívák nagyobb méretű áruk szállításakor nem gazdaságosak, mert az akkumulátoraikat túl gyakran kellene feltölteni.

A UPS logisztikai szolgáltató a benzinszállító kisteherautóit elektromos járművekké alakítja át, mivel a piacon a 7,5 tonnás súlykategóriában jelenleg nincsenek gyártásra kész, elektromos hajtású modellek. Még a könnyű haszongépjárművekkel is az a probléma, hogy túl szűk a modellválaszték - mondja Carsten Hansen, a Csomagküldő Szövetség vezetője.

Fontos lenne a 7,5 tonna össztömeget meghaladó gépjárművek figyelembevétele is. Az olyan cégek, mint az Aldi, a Tedi vagy az Edeka szintén saját járműfejlesztéseket végeznek ebben a kategóriában. Például az Aldi Süd egy hagyományos 40 tonnás félpótkocsit alakított át hűtőegységgel kombinált elektromos teherautóvá.

Az is felmerült, hogy ne csak az e-autókat támogassák, hanem minden olyan járművet, amely jelentősen csökkenti a szén-dioxid-kibocsátást - például a hidrogén vagy gázüzemű gépjárműveket is. Ezenkívül a töltőinfrastruktúra kiépítése és támogatási rendszere is megújulásra szorul. A Közlekedési Minisztérium itt is ambiciózus célt tűzött ki: 300 000 töltési pontot kell kiépíteni 2030-ig. „Meg kell oldani a tyúk-vagy-tojás problémáját” - hangsúlyozza Ingo Strater a minisztérium szóvivője. „A töltést mindenkinek és mindenhol lehetővé kell tenni.” Tájékoztatása szerint eddig 300 millió euró áramlott töltési infrastruktúra kiépítésébe.

„Ez valódban klímabarát iparpolitika" - mondta Olaf Scholz (SPD) pénzügyminiszter - ezzel az intézkedéssel gyorsabban fognak megjelenni az elektromos járművek a használtautó piacokon is”.

„Ez az első nagy lépés” - hangsúlyozza a pénzügyminiszter, hivatkozva a Klímakabinet szeptember 20-án várható további döntéseire. „Ezeknek a határozatoknak biztosítaniuk kell, hogy Németország továbbra is sikeres ipari ország maradjon, és ezzel egyidejűleg a klímavédelem úttörője maradjon” - mondta Scholz.

„Cél az e-mobilitás terjedésének további felgyorsítása. Az elektromos autók nagyobb aránya jelentősen csökkentheti a közúti forgalom okozta CO2-kibocsátást és szennyeződést” - mondta Ulrike Demmer, a szövetségi kormány szóvivője.

A Német Gépjárműipari Szövetsége (VDA) elnöke Bernhard Matthes örömét fejezte ki az e-autók társasági adókedvezménye felett. „Ez megteremti az előre tervezés biztonságát. Autógyáraink számos új e-modellt vezetnek be az elkövetkező években, e szabályozás pozitív hatással lesz az elektronikus autók iránti keresletre. A cégek flottáiból az elektromos járművek nagyon gyorsan megjelennek majd a használt autók piacán, és magántulajdonosok vásárolhatják meg azokat. Ez szintén elősegíti az elektromobilitás elterjedését” - nyilatkozta Mattes.

Az FDP alelnöke, Frank Sitta szerint nem összehangolt, hanem különálló intézkedésekről van szó, amelyet a gazdagok kiváltságának nevezett, s ami csak kis mértékben segítik az átállást az e-mobilitásra. „A kevésbé gazdag vásárlók számára az elektromos járművek a belátható jövőben továbbra is viszonylag drágák maradnak. A szövetségi kormánynak inkább a német ipar általános keretfeltételeit, az adórendszert kellene javítania és az energiaköltségeket csökkentenie” – mondta.

Stephan Kühn, a Zöldek közlekedéspolitikai szóvivője a Bundestagban azzal vádolta Scholz minisztert, hogy belegabalyodott a fiskális részletekbe, ahelyett, hogy az elektromobilitás strukturális akadályait távolította volna el. „Az elektromos vállalati autók támogatása nem lesz elég, ha ezzel párhuzamosan nem sújtják magasabb adók a hagyományos autókat.”

Oliver Krischer, a Zöldek frakcióvezető helyettese ezzel összefüggésben dízelüzemű járművek adókedvezményeinek megszüntetését követelte.

Készítette: Varga Renáta, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Az MKIK a Brit Nagykövetséggel közösen 2019. szeptember 26-án „Fókuszban a BREXIT” című rendezvényt szervez a Brit Rezidencián.
Az MKIK és a BOKIK magyar-német üzleti és beszállítói fórumot szervez 2019. szeptember 24-én, 14.00 órától Miskolcon