Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Légiközlekedési csúcstalálkozó 2020

2020. július 28.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

2020. július 23-án Andreas Scheuer (CDU) szövetségi közlekedési miniszter meghívására virtuális légiközlekedési csúcstalálkozó került megrendezésre uniós országok közlekedési miniszterei, érintett hatóságok, gazdasági szereplők, szövetségek és érdekképviselők részvételével, hogy megvitassák a koronavírusjárvány által talán leginkább érintett iparág legégetőbb kérdéseit. A csúcson elfogadásra került a Németország által kidolgozott higiéniai és egészségvédelmi javaslat, amely mint egységes szabály lesz érvényes az Európai Unióban. Hangsúlyosan szerepelt a légiipari szektor összefogásának és innovatív fejlesztéseinek szükségessége.

A résztvevők oldalán egységes akarat mutatkozott az utasok bizalmának visszanyerése érdekében egy egységes higiéniai és egészségvédelmi koncepció elfogadása, az iparág szerkezetének fenntartása, hatékonyság növelése (one European sky/egy európai légtér, fel-és leszállási időablakok szabályozása), valamint az innováció támogatása kérdéseiben.

Az utasok bizalmának visszanyeréséhez elengedhetetlen az utazás során a vírus terjedésének megakadályozása, melyre Németország kidolgozott egy higiéniai és egészségvédelmi javaslatot mely, mint egységes szabály egy az egyben átvételre kerül az Európai Unióban. A biztonsági szabályzat részletes tudományos tanulmányokat követően került kidolgozásra és kiterjed a repülőgép felosztásának, kabinok kialakításának, valamint a szellőzés kérdéseire is.

A vizsgálatok talán legfontosabb eleme a repülőgép szellőzésének kérdése, mely az utasok védelmén túl a repülőgép kihasználtságára is hatással van. A kutatások rámutattak, hogy a repülőgépek szellőzési rendszerei olyan „függönyöket” képesek kialakítanak, melyek nem teszik szükségessé a középső ülések üresen hagyását, azonban az orr és száj eltakarását szolgáló maszk viselését 6 éves kor felett kötelezővé teszi.

Thomas Jarzombek (CDU) szövetségi kormány légiközlekedési megbízottja elmondta, hogy az egységes európai szabályrendszer lehetővé teszi, hogy az utasok egyik országból a másikba egységes szabályok mentén utazzanak, melyet a tengerentúli járatokra is létre kell hozni.

A nemzeti- és nemzetközi repterekre, repülőgépgyártókra valamint a kiemelt fontosságú beszállítókra épülő légiközlekedés szerkezeti elemeinek fenntartása elengedhetetlen, ahogy Andreas Scheuer közlekedésügyi miniszter fogalmazott „amennyiben egy elem kiesik, akkor nagy baj lesz”.

A szerkezet fenntartását szolgálja az iparág hatékonyágának növelése, mely a szabályok egyszerűsítése, egy egységes európai légtérszabályozás (one European sky), valamint a le- és felszállási időablakok (Slot) alóli mentesítés meghosszabbítása biztosíthatja. A csúcstalálkozón résztvevő Adina Vălean, Európai Bizottság közlekedési biztosa bejelentette a Slot-okra vonatkozó mentesítés meghosszabbítását, valamint a jelenlegi helyzetre tekintettel az egységes európai légtérre új javaslat került előterjesztésre, amellyel kapcsolatban reményei szerint év végéig megszületik a miniszterek közötti egység. A csúcstalálkozón Adina Vălean továbbá elmondta „egy ideig még nem fogjuk tudni a válság hatásának teljes mértékét, de tudjuk, hogy vissza kell térnünk egy erős és pénzügyi szempontból életképes légiközlekedési ökoszisztémához, amely elengedhetetlen az ipar számára, valamint a széleskörű gazdasági fellendüléshez”.

Az iparág szerkezetének, valamint a versenyképesség fenntartásához elengedhetetlen az innováció, a környezetbarát és gazdaságos repülőgépek gyártása, alternatív üzemanyagok fejlesztése. Ahhoz, hogy a gazdasági válságból erősen és innovatív megoldásokkal kerüljön ki az Európai Unió, ahhoz a tagállamoknak és az uniónak támogatási programokat kell kidolgoznia, melyben Németország élen jár. A 2020. június elején elfogadott gazdaságélénkítő csomagjának része például a flottaújítás, a modern (30%-kal kevesebb CO2 kibocsátás, halkabb üzemmód) repülőgépek beszerzésének támogatása. Andreas Scheuer közlekedési miniszter a csúcstalálkozót követően figyelmeztetett, hogy az Európai Union kívülre (Amerikai Egyesült Államokra és Ázsiára) is figyelni kell és ahhoz, hogy a krízisből erősebben jöjjünk ki, új fejlesztéseket kell indítani és „innovatívvá kell válnunk, hogy világszinten sikeresek legyünk és a munkahelyeket biztosítsuk”.

A Green Deal-ben megfogalmazott közlekedési szektor 90%-os károsanyag csökkentési céljával kapcsolatban (2050-ig) Adina Vălean az Európai Bizottság közlekedési biztosa elmondta, hogy a cél eléréséhez minden jármű típusnak hozzá kell járulnia, mely a repülőgépgyártás területén az innováción keresztül kell, hogy megvalósuljon.

Az iparágban folyamatosan előálló kihívások kezelése érdekében még a német elnökség alatt, az ősz folyamán újabb légiközlekedési csúcstalálkozó kerül megrendezésre.

Készítette: Dr. Kováts Dénes, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
A német gazdaság megkezdte a kilábalást az első félévi mélypontról. Kifejezetten erőteljes, V-szcenáriót követő fellendülést mutat az export, az ipari termelés és az ipari vállalatok megrendelésállománya.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő, legfontosabb intézkedésekről és az esetleges áruforgalmi korlátozásokról.