Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Nem várható a termelőkapacitások tömeges visszatelepítése Ázsiából Németországba

2021. június 10.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

A koronavírus járvány okozta leállás jelentős fennakadásokat okozott az ellátási láncokban, problémát jelentett a pontos szállítási határidők betartása, illetve az alapanyagok, alkatrészek hiánya leállást okozott több iparágban. A pandémia hatására egyre több német középvállalat fontolgatta termelőkapacitásainak részleges visszatelepítését (reshoring) a távoli országokból Európába, és Német Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség (GTAI) bizonyos értelemben  ezirányú nyomást is helyezett a német vállalatokra. A termelési láncok lerövidítése már a járvány előtt is felmerült, elsősorban a távol-keleti munkaerőköltségek emelkedése, az ipari automatizálás, a robotok alkalmazásának és a digitalizáció adta új lehetőségek okán, és a koronavírus járvány következtében kialakuló ellátási nehézségek ezt a kérdést újra felszínre hozták. A korábbi várakozásokkal ellentétben azonban nem indult meg számottevő valós, tömeges visszatelepülés Ázsiából Európába, és a Német Járműipari Szövetség (VDA) szerint erre nincs is szükség.

Habár a Német Befektetési és Kereskedelemfejlesztési Ügynökség (GTAI) örvendetesnek látná, hogy a cégek  visszatelepítsék Németországba a termelőkapacitások egy részét (reshoring), a Német Járműipari Szövetség (VDA) azt állítja, hogy a reshoringnak semmi értelme. Ugyan egyértelműek a koronavírus-járvány autóiparra gyakorolt negatív hatásai, a VDA arra hívja fel a figyelmet, hogy a pandémia csupán egy a számos lehetséges kockázati tényező közül. Ha hiány mutatkozik pl. ritka nyersanyagokból, acélból, félvezetőkből, akkumulátorból ‒ de akár olyan egyszerű alkatrészekből is, mint egy kilincs ‒, az mind a termelési folyamat akadozásához vezethet, (lásd legutóbb a Szuezi-csatornát elzáró teherhajó esetét). Azaz: minden lehetséges hiány és a szállítmányozás-megszakítás kockázatot rejt magában. A fenti kockázatok miatt a VDA szerint a vállalatok jól teszik, ha növelik a készletezési kapacitásaikat, és ha saját beszállítói rendszereiket diverzifikálják, illetve ha azokba puffereket építenek be. A VDA előrejelzése szerint közép- és hosszútávon a tárolási kapacitások bővítése is várható az iparban. A globalizációs modell továbbra is sikeres lesz, és nem lehet visszafordítani. A reshoring iránti igény is rejt kockázatokat, még ha csak bizonyos termelési helyek megerősítését célozza is, szintén bizonyos kockázatokkal járhat. A német autóipari cégek jelenleg nagyon jól teljesítenek, köszönhetően a koronavírus harmadik hullám lecsengésének.

Hogy a globalizálódott autóipar továbbra is sikeres lesz, és hogy a reshoring szintén rejthet magában kockázatokat, a VDA adatokkal is igyekszik alátámasztani. A német autógyártók által üzemeltetett mintegy 2500 termelési egység a világ több mint 85 országában van jelen: külföldön majdnem háromszor annyi német személygépjármű készül, mint Németországban. Ezek közül aztán számos járművet importálnak Németországba, ahol el is adják őket. Ami a Németországba irányuló autóalkatrész-behozatalt illeti, Németország tavaly összesen 47,6 milliárd euró értékben importált alkatrészeket, a motorokat is beleértve. Ebből 1,75 milliárd eurónyi, vagyis csupán 3,7% származik Kínából. A GTAI importelemzése szerint 2019-ben az összes német autóalkatrész-import mintegy 88%-a Csehországból, Lengyelországból, Magyarországról, Ausztriából és egyéb EU-s országokból érkezett.

Ez a legfőbb érv amellett, hogy az ázsiai termelőkapacitások visszatelepítése nem kiemelt prioritás.

Az elmúlt években mindenekelőtt Lengyelország és Románia erősödött meg Németország számára fontos beszerzési piacként, de a nyugat-balkáni országokban is folyamatosan növekszik a beszállítók száma. Nagy-Britannia autóalkatrészeket beszállító partneri jelentősége viszont a Brexit következtében jelentősen csökkent.

Készítette: Varga Renáta, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
Hírek a külkereskedelem szempontjából fontosabb országok aktuális gazdasági helyzetéről, az országokat érintő, legfontosabb intézkedésekről és az esetleges áruforgalmi korlátozásokról.
Az alábbiakban található az aktuális online külgazdasági rendezvényeink listája. Várjuk a külpiacok iránt érdeklődő vállalkozások  jelentkezését!