Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Nemzeti mobilitási platform klímabarát közúti árufuvarozási koncepciója

2020. november 13.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

A Nemzeti mobilitási platform - melynek tagjai az iparági szereplők és környezetvédelmi szövetségek - szakértői koncepciót dolgozott ki arra vonatkozóan, hogyan lehet elérni a nehéz- és haszongépjárművekre vonatkozó klímacélokat, amelyet a Szövetségi Közlekedési Minisztérium a haszongépjármű csúcson ismertetett, november 11-én. A következő években a szövetségi kormány több mint ötmilliárd eurónyi állami forrást kíván biztosítani arra, hogy 2030-ig a teherszállítás egyharmada elektromos vagy egyéb, áramalapú hajtóanyagra épülő klímasemleges meghajtású legyen. 2023-ig mintegy 1,16 milliárd euró áll rendelkezésre alternatív meghajtású haszongépjárművek finanszírozására, és 4,1 milliárd euró töltési infrastruktúra illetve felsővezeték kiépítésére. Mintegy 4000 kilométernyi felsővezeték kiépítését tervezik az autópályák mentén. A teherforgalom a közúti szén-dioxid-kibocsátás harmadáért felelős. A kihívás óriási, hiszen 2030-ra nemcsak az új, hanem a már üzemelő járművek harmadának is alternatív üzemanyaggal kell üzemelnie.

A szövetségi klímavédelmi törvény szerint a közlekedés területén a szén-dioxid-kibocsátást 2030-ra 42%-kal kell csökkenteni, az 1990-es szinthez képest. A Szövetségi Közlekedési Minisztérium a következő intézkedésekkel kívánja e klímacélokat elérni:

- Támogatást nyújt a haszongépjárművek beszerzéséhez - a dízeles járművekhez képest keletkező többletköltség 80%-ának megtérítésével.

- Kiépíti a környezetbarát közlekedéshez szükséges töltési infrastruktúrát.

- Javaslatot készít elő a környezetvédelmi besorolás alapú differenciált útdíj bevezetésére.

A koncepció szerint CO2-kibocsátáson alapuló útdíjat vetnének ki a teherautókra, ezzel ösztönözve az alacsony károsanyagkibocsátású tehergépjárművek vásárlását. Azoknak a teherautóknak, amelyek alig vagy egyáltalán nem bocsátanak ki CO2-t, akár 75 százalékkal is csökkentenék az útdíját. A kedvezmény a hibrid járművekre is vonatkozna, azokon az útszakaszokon, ahol kibocsátásmentes üzemmódban közlekednek. Az útdíjat 2023-tól kívánják bevezetni. Az uniós útdíj reformot eddig Németország akadályozta meg. Andreas Scheuer szövetségi közlekedési miniszter a szabályozást még a német elnökség alatt uniós szintre szeretné emelni.

Alternatív meghajtásokkal és üzemanyagokkal a közutakon a kibocsátássemleges logisztika a cél. Együttműködünk járműgyártókkal, logisztikai és hajózási társaságokkal, valamint az energiaiparral. Támogatjuk a tehergépjármű vásárlást, kiépítjük a töltési infrasturktúrát, valamint a megfelelő jogszabályi keretet is megalkotjuk - nyilatkozta Andreas Scheuer szövetségi közelekedési miniszter.

Szeretnénk 2050-re 100 százalékban klímasemleges közlekedést Németországban. Ehhez Németország minden régiójában összekapcsolt elektromos töltési infrastruktúrára van szükség, és egész Európában is, mert a közlekedés nem áll meg a határokon. az alternatív üzemanyagok mellett átfogó program kell a flottamegújításra is. A régi teherautókat és buszokat modern járművekre szeretnénk cserélni. A német kormánynak és az EU-nak elő kell segítenie ezt az átállást, ezért arra számítunk, hogy a politikailag elfogadott intézkeések gyorsan megvalósulnak - mondta Hildegard Müller a VDA elnöke.

A közlekedési miniszter teherautó roncsprémium bevezetését is sürgette, abban az esetben is, ha az újonnan vásárolt tehergépjárművek még hagyományos meghajtásúak, amíg nincs a piacon elérhető elektromos vagy üzemanyagcellás meghajtású alternatíva. E tervet sok kritika érte, és mivel erről a szövetségi kormányban sem volt egyetértés, a végleges koncepcióban ez végül nem szerepel.

Egyelőre nem létezik életképes alternatívája a dízelnek tehergépjárművek esetében, különösen hosszabb távolságokra. A koncepció szerint a piacnak kell eldöntenie, hogy hosszú távon melyik technológia érvényesül. A könnyű haszongépjárművek már képesek rövid távolságokat elektromos üzemben megtenni. A zöld hidrogén alkalmazhatósága még kérdéses, energiahatékonysága is alacsonyabb, mint az elektromos meghajtásé. A tehergépjárművek esetében a nagy energiafogyasztás miatt a dízelmotor alternatívájaként csak gázmeghajtás létezik.

Készítette: Varga Renáta, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
A Volkswagen Konszern az idei évben ezúttal online díjátadó keretében adta át a „Best Apprentice Award“ elismeréseket a nemzetközi szinten legjobban teljesítő, duális képzésben tanuló diákjainak.
Az alábbiakban található az aktuális online külgazdasági rendezvények listája. Várjuk a külpiacok iránt érdeklődő vállalkozások jelentkezését!