Cookie / Süti tájékoztató
Kedves Látogató! Tájékoztatjuk, hogy az mkik.hu honlap felhasználói élmény fokozásának érdekében cookie-kat alkalmazunk. A honlapunk használatával ön a tájékoztatásunkat tudomásul veszi.
bővebben
Elfogadom
AA

Újabb német autóipari csúcstalálkozó

2020. november 19.

Magyarország Nagykövetsége Berlin

A korábbi találkozók után újabb autóipari csúcstalálkozóra került sor, amelyen Angela Merkel (CDU) kancellár mellett részt vettek a szövetségi kormány tagjai, az autóiparban leginkább érintett tartományok miniszterelnökei, az autógyárak vezetői, a szakszervezetek képviselői, az Autóipari Szövetség (VDA) és a Jövő Mobilitása Nemzeti Platform képviselői.

A szövetségi kormány további hárommilliárd euróval, így összesen mintegy ötmilliárd euróval támogatja az autóipart. Már korábban 2 milliárd euró támogatást ígértek az autóipari beszállítók megsegítésére. Most 2025-ig meghosszabbították az elektromos meghajtású járművekre adott állami támogatást és a nehézgépjárművek roncsprémiumát, illetve az úgynevezett innovációs bónuszt is, amely körülbelül további 1 milliárd euró támogatásnak felel meg az ipar számára.

Egymilliárd eurós alapot hoznak létre közép- és hosszú távú átalakítási stratégiák kidolgozására az autóipar számára. Az alap célja, hogy koncentrálja az erőforrásokat a szövetségi és tartományi szintek között, és platformot hozzon létre a tudomány, az vállalkozások és a szakszervezetek között. Az iparág szereplői elégedettségüket fejezték ki a támogatásokkal kapcsolatban.

A szövetségi kormány idén kétszer is növelte az elektromos autók vásárlási támogatását. Februárban 4.000-ről 6.000 euróra, június óta pedig a gyártó részesedésével együtt 9.000 euró az elérhető maximális összeg. A támogatás a tisztán elektromos meghajtású autók mellett a plug-in hybridekre is kiterjed azzal a korlátozással, hogy 2022-től 60km, majd 2025-től 80km hatótávolsággal kell rendelkezzenek tisztán elektromos üzemmódban.

Egymilliárd euróval támogatják teherautók cseréjét. A teherautó-selejtezési bónusz célja, hogy a régi gépjárműveket kivonják a forgalomból és támogassák az újabb - Euro 6 norma szerinti, alacsonyabb kibocsátású modellek - eladását – beleértve a belsőégési motorral üzemelőket is. Az összeg fele a Szövetségi Közlekedési Minisztériumhoz kerül, a másik felét a vállalatok kapták, saját flottájuk megújításához.

 „A szövetségi kormány országos flottamegújítási programot tervez a nehéz- és haszongépjárművek számára. Jelentős igény van a régi járművek cseréjére, különösen a tűzoltóknál, a katasztrófavédelemnél és a sürgősségi segítségnyújtásnál” – mondta Andreas Scheuer (CSU) közlekedési miniszter.

 „Ez nem olyan autócsúcs, mint bármelyik korábbi” - mondta Peter Altmaier (CDU) szövetségi gazdasági miniszter. „Az autóipar nehéz időszakon megy keresztül, amely munkahelyek százezreit érinti.”

„Az autóipart hármas stressztesztnek vetette alá a koronavírus, a digitalizáció és az alternatív hajtásokra való áttérés igénye - mondta Hubertus Heil (SPD) szövetségi munkaügyi miniszter. „De a legjobb új gépek és rendszerek is haszontalanok, ha nincsenek képzett szakemberek, ezért fontosak a képzési programok” - tette hozzá.

„A 2025-ig tartó finanszírozási keret biztonságot nyújt a tervezéshez. Az ipar jó teljesítményt érhet el, ha az innovatív technológiákra támaszkodik” - nyilatkozta Svenja Schulze (SPD) szövetségi környezetvédelmi miniszter.

A plug-in hibridek támogatása viszont sok vitát generál, mivel ezeket a járműveket a gyakorlatban nagyobbrészt környezetszennyező üzemmódban használják a végfelhasználók, viszont aránytalanul nagy részt hasítanak ki az állami támogatásokból. 2019-ről 2020-ra megduplázódott a plug-in hibridek után igénybe vett támogatások összege.

Cem Özdemir (Zöldek) a Bundestag közlekedési bizottságának elnöke egyetértett a támogatások időszerűségével, de további kiegészítéseket tart szükségesnek ahhoz, hogy azok valóban a klímacélok megvalósítását segítsék elő. „A plug-in hibrid klímabarát, ha a futásteljesítménye nagy részét elektromos üzemmódban végzi. A felmérések szerint jelenleg ez magánautók esetében 43 százalék, céges autók esetében pedig csak 18 százalék” - mondta. Özdemir szerint lenne ennek kiküszöbölésére célszerű megoldás. Például a támogatás egy részének kifizetése összekapcsolható lenne annak bizonyításával - az első általános szervíz során - hogy a járművet túlnyomórészt elektromosan üzemeltették, illetve az állami támogatás elektromos üzemanyagkártyaként is adható lenne. Az lenne a fontos, hogy meg legyen rá a kormányzati akarat. Özdemir ezenkívül a töltőállomások kiépülésének lassú ütemét is kritizálta.

A környezetvédelmi szövetség üdvözölte az alternatív meghajtások támogatását, de szerintük ezt nem adópénzből, hanem a környezetkárosító technológiát használók megadóztatásából kellene finanszírozni.

Hildegard Müller az autóipari szövetség (VDA) elnöke hangsúlyozta: „A német autóipar a következő öt évben 150 milliárd eurót fektet a klímabarát mobilitásba. Ez harmincszor annyi, mint amennyit a szövetségi kormány finanszíroz.” Emellett a töltési infrastruktúra gyors kiépítése melletti nagyobb elkötelezettséget kérte a szövetségi kormánytól, és javasolta, hogy ennek a témának is szenteljenek egy külön találkozót.

A szövetségi kormány azt várja el az autóipartól, hogy minden szereplő ambiciózusan járuljon hozzá a töltési infrastruktúra fejlesztéséhez. Ezek szerint 2022-ig az összes benzinkút 25%-át 2024-ig az 50%-át, 2026-ig pedig a 75%-át kell felszerelni legalább 150 kW teljesítményű gyors töltési infrastruktúrával.

A szövetségi kormány egy közös mobilitási adatteret kíván létrehozni, amelyhez adatot szoltáltat az autóipar, a vasúti és helyi közlekedés, valamint a privát közlekedési szolgáltatók, vagy akár a meteorológiai szolgálatok. Ennek az adattérnek, mobilitási felhőnek a tervek szerint legkésőbb 2021 végéig működőképesnek kellene lennie, ezáltal nyitva meg az utat az innováció, az újszerű ötletek és üzleti modellek előtt. A résztvevő német autógyártók a megbeszélés során megerősítették, hogy részt kívánnak venni a projektben. A következő lépés egy nonprofit GmbH alapítása a mobilitási adattér működtetésére, ezzel biztosítva a működtető semlegességét.

Készítette: Varga Renáta, KGA

Kapcsolódó tartalmak

Tudjon meg többet.
A Volkswagen Konszern az idei évben ezúttal online díjátadó keretében adta át a „Best Apprentice Award“ elismeréseket a nemzetközi szinten legjobban teljesítő, duális képzésben tanuló diákjainak.
Az alábbiakban található az aktuális online külgazdasági rendezvények listája. Várjuk a külpiacok iránt érdeklődő vállalkozások jelentkezését!